Home » Blog » Algemeen » 8 voorbeelden van koppen die werken

8 voorbeelden van koppen die werken

Algemeen, Social Media
Geen reacties
4 minuten lezen
koppen-die-werken

Je kent het vast wel: je klikt op een artikel omdat de kop jou aanspreekt, maar wanneer je het artikel leest dan kom je erachter dat de titel een beetje misleidend is geweest. Deze listigheid heeft een naam: clickbait. Het is eigenlijk een manier om met een kop een klik te “verleiden”. Op deze manier hoop je meer bezoekers naar je website te trekken. En dat werkt, zolang je het maar op de juiste manier gebruikt. Dus wil jij zulke dergelijke koppen graag gebruiken op je eigen website? Lees dan vooral verder om te weten hoe je clickbait het beste in kunt zetten.

Welke soort koppen werken het beste?

Clickbait koppen zijn vaak sensationeel en misleidend. Echter zorgen ze bij het juiste gebruik ervoor dat je meer klikken krijgt en dus meer verkeer zult ontvangen. In een onderzoek uit 2017 is gebleken dat zinnen met: “X reden waarom en “Dit is wat/waarom ….” het beste werkten voor de meeste klikken. Koppen met clickbait werken dus als ze op de juiste manier gebruikt worden. Daarmee wordt bedoeld dat lezers getriggerd moeten worden zonder een verkeerde voorspelling te geven. Het doel van een kop is om aandacht te trekken en wellicht een hint te geven waar de inhoud over zal gaan.

 8 koppen die werken

Hier worden de koppen benoemd die als hoogst gewaardeerde uit het onderzoek van 2017 kwamen:

1.   X reden waarom ……

Zo’n dergelijke kop zul je waarschijnlijk al veel gezien hebben. Dat komt doordat dit een van de meest effectieve titels bleek te zijn als het gaat om betrokkenheid en klikken op social media te stimuleren. Wanneer je deze knop leest, heb je geen idee wat de redenen zijn en ben je dus eerder geneigd te klikken.

Voorbeelden:

  • “10 redenen waarom de iPhone 11 beter is dan Android S10”
  • “12 redenen waarom je tijd bespaart met dit product”
  • “8 redenen om meer aan je website te werken en boven de concurrentie uit te stijgen”

Een genummerde opsomming van de voordelen houden het voor de bezoeker overzichtelijk. Ook als je bijvoorbeeld “jij” of “je” gebruikt, maak je het persoonlijker en zijn mensen eerder geneigd de focus erbij te houden.

2.   X dingen die je  ……

Dit voorbeeld wordt ook als genummerde opsomming weergegeven. Door je/jou te gebruiken houd je het hier ook persoonlijk.

Voorbeelden:

  • “10 dingen die je moet doen voordat je gaat samenwonen”
  • “8 dingen die je moet doen om meer bezoekers op je website te krijgen”

Heb je nu door dat lezers getriggerd proberen te worden om te klikken?

3.   Meeliften

Meeliften is ook een mooie techniek om meer klikken te krijgen. Dit houdt in dat je naar een bekend persoon of bedrijf verwijst in relatie tot jouw post.

Voorbeelden:

  • “Bill Gates deelt X tips”
  • “Apple’s hoofddesigner leert ons X tips”

Om dit te kunnen vermelden moeten het dan ook wel echt tips of standpunten zijn die de deze bekende personen of bedrijven ooit gedeeld hebben.

4.   Dit is waarom ….

Dit is ook een veelgebruikte kop. “Dit” maakt mensen nieuwsgierig naar wat ze zullen zien als ze doorklikken naar de pagina.

Voorbeelden

  • “Dit is waarom er nog geen vaccin tegen Corona is”
  • “Dit is waarom jij geen verhoging in je website bezoekers ziet”

Wees hier niet geheimzinnig in je titel. Zoals: “Dit is waarom je geen succes hebt” o.i.d. Maar geef juist meer context zoals in de genoemde voorbeelden.

5.   Dit is de ….

Deze kop spreekt lezers ook aan. Het geeft lezers een hint waarover de inhoud gaat. Nieuwsgierigheid komt hier om de hoek kijken.

  • “Dit is de manier waarop je heel veel geld kunt verdienen”
  • “Dit is de manier om verliefd te worden”

6.   Dit is hoe ….

Net zoals de kop “Dit is de …”, “Dit is hoe …”, gaat dit voorbeeld over een hint geven waar de inhoud over gaat.  Het doel hier is om niet te mysterieus te zijn, anders kunnen lezers gefrustreerd raken door de titel.

Voorbeelden:

  • “Dit is hoe ondernemers duizenden euro’s op hun belasting besparen”
  • “Dit is hoe ouders de hele dag stress kunnen verlichten”
  • “Dit is hoe designers meer geld kunnen verdienen met minder klanten”

7.   Je kunt nu ….

Deze kop is vaak de favoriet. Het betekent eigenlijk dat lezers nu iets kunnen krijgen, bereiken of doen wat ze voorheen niet konden. De aantrekkingskracht van nieuwe informatie kan voldoende zijn om mensen te interesseren en door te klikken naar je website.

Voorbeelden:

  • “Je kunt nu meer klanten binnenhalen zonder X”
  • “Je kunt nu geld besparen met deze nieuwe strategie”
  • ‘Je kunt nu gratis de …. cursus volgen”

8.   Waarom je ….

Met deze kop lijkt het of dat je lezers een nuttige tip wilt geven en hen wilt verleiden meer te lezen. Zulke koppen vertellen mensen waar de inhoud na de klik over zal gaan en laten het waarom een mysterie.

Voorbeelden:

  • “Waarom je nu in onroerend goed moet investeren”
  • “Waarom je gebruik zou moeten maken van product X”
  • “Waarom je moet stoppen met het kopen van product X”

Denk logisch na

Bovenstaande voorbeelden kun jij vast en zeker doorvertalen naar je eigen situatie. Belangrijk dat je hier helder nadenkt, zo kun je nagaan of jij zelf op de kop zal gaan drukken. Haal uit bovenstaande tips je voordeel en zorg voor meer engagement op je website of social media posts! Succes ermee.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu