In oktober 2019 zijn we geïntroduceerd met de Google BERT (Bidirectional Encoder Representations from Transformers) update. Dit een van de grootste updates in 5 jaar tijd geweest. Google heeft na twee jaar haar eigen prestatie ruim verbeterd en presenteert begin 2022 de Google MUM (Multitask Unified Model) update;
Waar BERT voornamelijk opviel door de voice-search feature en de vertaling van lange zoekopdrachten, is de MUM update ingericht om samen met de gebruiker intuïtief te zoeken naar een onderwerp. Je zoekt naar een onderwerp en krijgt een zo compleet mogelijk antwoord. Google gaat hiervoor putten uit meer databronnen, zoals afbeeldingen, video’s en sites in andere landen. Hierdoor kan Google putten uit een veel grotere bak met data om zo goed mogelijke informatie voor te schotelen.
Translate
Google MUM begrijpt dus content nog beter. Zowel de zoekvraag als de context van content en de content zelf. Google MUM maakt namelijk krachtige combinaties van content. Zoekresultaten kunnen bestaan uit combinaties van tekst, foto’s en video’s. Daarnaast is Google MUM getraind om informatie in meer dan 75 talen te begrijpen en te communiceren. Hierdoor zal Google veel meer informatie kunnen vertrekken op zoekresultatenpagina’s, van de geschiktste bronnen. Hieronder een klein voorbeeld:
Een Italiaanse sterrenchef zal je het beste kunnen uitleggen hoe je zelf pasta kan maken, Google zoekt, waar technisch mogelijk, dit voor je op door de vertaling met Google Translate te gebruiken. Als Nederlander kreeg je voorheen recepten te zien van bijvoorbeeld foodbloggers in Nederland bij de zoekresultaten. Google streeft er naar om dit vanaf de release een Foodblog of deel van videocontent te laten zien waarbij een persoon die gespecialiseerd is in jouw zoekopdracht (dus bijvoorbeeld een Italiaanse sterrenchef) op jouw resultatenpagina te weergeven.
Google Lens
Google heeft herkenningssoftware voor afbeeldingen geïntegreerd met Google Lens. Hiermee kan de gebruiker image search uitvoeren. Hiermee voorzie je Google van een afbeelding en Google zoekt alle mogelijke content die past bij je afbeelding en serveert deze aan je. Deze functie breidt Google verder uit: je kan namelijk een vraag of zoekopdracht meesturen met je afbeelding. Hierdoor snapt Google niet alleen wat je wil zien, maar ook wat voor informatie je erbij zoekt. En dat is een hele krachtige combinatie voor Google om meer context te geven over je zoekopdracht. De Google Lens zal op meer plekken beschikbaar komen, zodat jij deze zoekfunctionaliteit sneller kan gebruiken. Dit is beschikbaar in de applicatie en later ook in de webbrowser Chrome.
(zie hieronder de video van de aankondiging van de Google MUM update)
Things to know
Een andere feature binnen Google MUM is de Things to know-box die getoond wordt bij de zoekresultaten. Google laat hier andere stukken informatie zien over het zoekonderwerp die wellicht interessant zijn voor de gebruiker. Hiermee wil Google je meer informatie en context bieden over het onderwerp waar je naar zoekt. Op die manier ga je informatie krijgen waarvan je zelf nog niet wist dat je hier naar opzoek was.
Daarnaast krijgen gebruikers nog steeds Topic Exploration te zien binnen de resultaten pagina. Topic Exploration zijn verwante onderwerpen in vanuit je zoekvraag. Een klein voorbeeld waarbij we terug keren naar het ‘’recept voor de zelfgemaakte pasta’’. Als je hier op zoekt is het natuurlijk de bedoeling hier content over pasta recepten te zien krijgt. Daarnaast gaat Google de meest gebaande paden af en schotelt die vervolgens aan de gebruiker voor. Hierdoor kun je als gebruiker content te zien krijgen die je gebruikte keywords niet bevatten.
Voorbeeld van search met Google MUM
Gebruiker: Wanneer is de koning geboren?
Google: Welke koning bedoel je?
Gebruiker: Uit Spanje, laat foto’s zien?
Google: Hier zijn afbeeldingen van koningen uit Spanje.
Gebruiker: De linker: Koning Felipe VI.
Google: Volgens Wikipedia is Koning Felipe VI geboren op 30 januari 1968 in Madrid.
Gebruiker: Wanneer is hij koning geworden?
Google: Op 19 juni 2014 is Koning Felipe VI koning van Spanje geworden. Ik heb een video van de kroning.
Gebruiker: Laat zien.
Google: Zal ik je direct naar de kroning sturen en een gedeelte van de ceremonie skippen?
Gebruiker: Ja
Google: YouTube-video wordt geopend en begint op 2:15:45
Gevolgen online vindbaarheid
Er is vanuit Google niets bekend omtrent gevolgen voor bijvoorbeeld bedrijven. Als je werkt aan de organische/online vindbaarheid van je website of webshop, moet je blijven werken aan relevante content die diep de inhoud ingaat. Hierdoor laat je zien dat jouw bedrijf dé specialist is in het haar branche of niche. Google MUM is erop uit om gebruikers complete en relevante informatie te bieden op de zoekresultatenpagina.
Het is tevens mogelijk dat je bezoekers verschuiven van nationaal naar internationaal, wanneer jouw bedrijf de expert in het vakgebied is, zal je vindbaar worden in meerdere landen.
Werk dus met complete en relevante content. Afbeeldingen op je website en/of webshop worden nog belangrijker om je vindbaarheid te borgen. Werk dus zeker met alt-teksten, een bestandsnaam van je afbeelding en met hoge kwaliteit afbeeldingen. Wanneer je video’s hebt, gebruik deze dan wanneer het relevant is. Het SEO landschap zal uiteindelijk groeien naar een no click search belangrijk is dat jouw bedrijf hier op tijd in mee groeit. Meer informatie over SEO lezen? Dan verwijzen we je graag door naar onze pagina.