Home » Blog » Algemeen » Google Posts: wat zijn het en waarom je ze wil gebruiken

Google Posts: wat zijn het en waarom je ze wil gebruiken

Google-posts-wat-zijn-het

In een artikel over het optimaliseren van Google My Business (GMB) zijn Google Posts al eens aangekaart. Het is een handige tool om extra zichtbaarheid binnen de zoekmachine te krijgen. Zo’n dergelijke post wordt binnen je GMB en op Google Maps weergegeven. Google-Posts

Wat zijn Google Posts?

Google Posts zijn eigenlijk een soort mini-blogs die je binnen je GMB-listing publiceert. Deze wordt dan ook direct in Google Maps vertoond. Een posts bestaat uit een afbeelding of video, tekst en een Call-to-Action. Zonder dat bezoekers al op je website zitten, kun je ze al informeren waar iets over gaat. In zo’n posts kun je een actie, evenement of product uitlichten. Op die manier ben je in staat potentiële bezoekers net een extra zetje te geven om door te klikken naar je website. Elke post is een week zichtbaar en wordt automatisch verwijderd na deze tijd. Wel kun je meerdere posts tegelijkertijd weergeven.

Waaruit bestaan Google Posts?

Google Posts bevatten de volgende onderdelen. Deze moeten handmatig worden ingevoerd bij het maken van een post:

1. Titel

Alleen bij aanbiedingen of evenementen is het mogelijk een titel toe te voegen. Deze mag maximaal 58 tekens lang zijn. Hier kun je een mooie verleidende titel neerzetten die zorgt dat mensen doorklikken naar je website of webshop.

2. Afbeelding

Ook is het mogelijk een afbeelding aan de post toe te voegen.  Dit kun je vergelijken met de featured image die je wellicht kent van een blog artikel. Zorg dat deze afbeelding opvalt, want een goede afbeelding zegt meer dan 1000 woorden. De ideale grootte is 750px bij 750px.

3. Beschrijving

In de beschrijving beschrijf je wat de posts inhoudt. Hier kun je in maximaal 1500 tekens beschrijven waar de posts over gaat. Idealiter bevat deze 150 tot 300 tekens, omdat de tekst anders wordt afgebroken. Zo wordt deze niet in zijn geheel vertoond binnen de zoekmachine. Pas als iemand op de posts klikt, kan diegene de rest hiervan zien.

 4. Call to Action (CTA)

Een CTA moet aansporen om tot actie over te gaan. Er zijn standaard CTA’s beschikbaar waar je uit kunt kiezen. Deze zijn:

Google-Posts-wat-is-het

  • Boeken
  • Online bestellen
  • Kopen
  • Meer informatie
  • Nu bellen

Vervolgens kun je aan deze CTA een link meegeven, zodat wanneer er op een link wordt geklikt, deze naar je website toe verwijst.

Soorten Google Posts

Er zijn verschillende soorten Google Posts beschikbaar. Het is belangrijk dat de soort aansluit op het doel dat je voor ogen hebt voor de posts.

Google-Posts

1. Producten

Deze soort stelt je in staat producten weer te geven bij je GMB-listing. De extra onderdelen hieraan kunnen worden meegegeven zijn prijs en productcategorie.

2. Nieuws

In dit type kun je bijvoorbeeld nieuws of een product of project uitlichten.

3. Evenement

Met dit type posts un je evenementen promoten en beter zichtbaar maken. Bijvoorbeeld als je bedrijf een open dag heeft, kan dit hier goed worden vertoond. Dit is de enige soort die langer dan 7 dagen kan worden weergegeven.

4. Aanbieding

Deze type posts stelt je in staat aanbiedingen uit te lichten. Hierin kun je een begin en einddatum ingeven, zodat wanneer de aanbieding is afgelopen deze verwijderd wordt uit de Google Posts sectie.

Hoe maak je een Google Posts?

Het is best eenvoudig een Google Posts aan te maken. Het maken van een posts ziet er als volgend uit:

  1. Inloggen Google My Business.
  2. Kies het juiste bedrijf voor de post indien er meer bedrijven instaan.
  3. In het linkermenu staat: “Posts”. Klik deze aan.
  4. Boven aan de pagina kun je nu de type post selecteren. Klik het type in die jij graag wilt maken.
  5. Vul vervolgens alle benodigde informatie in die er nodig zijn voor zo’n compleet mogelijke post.
  6. Nu je alles ingevuld hebt, kun je in de voorbeeldmodus een voorbeeld bekijken. Dit doe je door op “Voorbeeld” te klikken.
  7. Wanneer dit helemaal naar wens is, druk je op publiceren.
  8. Voila! Je posts is online.

Voordelen van Google Posts

Door gebruik te maken van Google Posts vergroot je de zichtbaarheid in de zoekmachines. Het vergroot ook de kans voor lokale vindbaarheid. Door dit in te zetten vergroot je de kans dat mensen doorklikken naar je website, en dat allemaal gratis!

Kortom, Google posts zorgen voor:

  • Meer zichtbaarheid binnen Google
  • Meer kans op lokale vindbaarheid
  • Minder bounce rate doordat je potentiële bezoekers vooraf gerichte informatie geeft
  • Makkelijk statistieken zoals doorklikratio en aantal weergaves inzien