Home » Blog » Algemeen » Tools voor SEO

Tools voor SEO

SEO Tools

SEO is een concept waar veel daadkracht aan het werk wordt gezet en meerdere webmasters regelmatig nog hun brein over breken. Daarom voor al deze webmasters een artikel wat jullie werk lichter kan maken! Het is niet mogelijk om als SEO Specialist alle analyses omtrent content GAPs, backlinks en keywords zelf te draaien. Investeer hiervoor in een tool die dit werk grotendeels voor je verzet zou ons advies zijn! Maar hoe vind je een tool die bij jouw SEO strategie aansluit en wat zijn de voordelen?

Het Google-algoritme bestaat uit meer dan 200 ranking-factoren maar berust op drie belangrijke pijlers:

  1. Content
  2. Links
  3. Techniek

Ouderwetse technieken om hoger te ranken met je website zijn keyword stuffing: het opnemen van woorden waar je op gevonden wilt worden, doorway pages: dit zijn pagina’s om gevonden te worden en linkbuilding: meerdere links kopen/innemen waardoor je sneller gevonden wordt. Je bent vast bekend met deze tactieken, maar wat doet een SEO tool dan precies voor je? 

Voor dit artikel refereer ik naar de drie grootste SEO toolings op dit moment, dit zijn SEMrush, Ahrefs en Moz. Kleinere tools zijn ook goed te gebruiken deze zijn vaak ook gratis en goed voor een doeleinde. Een tip: vaak zijn kleine/gratis tools gespecialiseerd in een functie, je kan dus ook kleinere tools in de markt combineren om het beste uit de tools te halen! En eerlijk is eerlijk je wilt toch alleen maar vette tools als SEO specialist?

Maar waar je dan je voordeel uithaalt is nu nog even de vraag, eerst begin ik met het onderwerp waar de meeste werkuren in zitten namelijk Backlink data. De Backlink Analysis van de drie genoemde SEO tools zijn goed. Er wordt bij alle drie een duidelijk overzicht weergegeven met hoeveelheid links en domeinen, anchors (met categorisering), follow & nofollow en met als bonus een spamscore. Zo’n spamscore is handig om snel inzicht te geven. Let op alleen de tool Ahrefs heeft dit niet. 

Wat op het onderwerp Backlink data goed aansluit is ‘Authority Building’. Authority building is een waardevolle uitbreiding op de traditionele SEO-Linkbuilding. In beide gevallen werk je aan off-page optimalisatie, maar bij authority building staat de kwaliteit van de te verkrijgen backlinks en externe brand mentions altijd centraal.  Als je bij contentmarketing activiteiten een SEO-specialist laat meewerken vanuit een authority building-gedachte, zorg je ervoor dat je met die content marketing activiteiten ook kunt profiteren in termen van authority building! Dit kan zo simpel zijn als zorgen dat naar de juiste pagina’s wordt gelinkt en de juiste termen worden gebruikt. Authority building is in combinatie met contentmarketing een dikke must dus! 

Wat alle SEO tools aanbieden is natuurlijk ook een Keyword Search, de grote tools zoals een SEMrush bieden dit in een gratis kleinere tool aan, deze tool laat een overzichtelijke dashboard zien waar je de belangrijke Keywords van jouw website invoert. Vanuit de database die de tool bevat worden de metrics van dit woord weergegeven. Dit bestaat voornamelijk uit: volume, keyword moeilijkheidsgraad, trends en je CPC. Bij de meeste tools worden zelfs varianties van de keywords weergeven. Deze extra tools oftewel functionaliteiten worden bij grote spelers aangevuld met een Keyword GAP, Keyword GAP is een extra tool die jou helpt met de analyse van keywords bij je concurrenten. Dit wordt aangeboden door het zoeken op domeinen, subdomeinen, folders of exacte URLs. Je moet dit zelf invullen maar in ruil daarvoor wordt de volledige ranking voor je gedaan. Ook weer aangeleverd in een overzichtelijk dashboard, waar je inzicht krijgt in de competitie met de meeste keywords in haar profiel en je makkelijk kan switchen tussen organische, paid searches en PLA’s (Product Listing Ads). 

Het is al eerder genoemd maar uiteraard helpen de SEO tools je ook inzicht te geven in je content creation. En niet alleen voor je website maar ook voor jouw Social Media content, campagnes en advertenties die je plaatst! Het is even investeren in tijd de prijzen voor de SEO tools vallen mee door gratis tools die zij aanbieden. 

Echter is de aanschaf in een tool een winst in jouw tijd, dit scheelt je uren aan werkzaamheden en zelfstudies over bijvoorbeeld het doorlezen van artikelen hoe jouw SEO data bij elkaar te verzamelen. Ook het scrollen over websites van je competitie wordt uit handen genomen en vergeet vooral aan het creëren van een overzichtelijk dashboard voor het management van jouw organisatie niet!

Menu