Raad eens waar de meeste ogen van jouw toekomstige leads voor vallen? Voor een aansprekende copy line of voor een uitgelichte visual? Uit diverse marketing onderzoeken en studies is gebleken dat wij mensen eerder geneigd zijn om te kijken naar visuals zoals filmpjes en afbeeldingen voordat we de bijhorende teksten erbij lezen. Een sprekende visual is dus een must voor al jouw content! Nu hoef je hiervoor geen photoshop expert te zijn (wat digitale kennis en vormgeving is natuurlijk wel handig) want hieronder volgen een aantal handige Tips en Tricks om je op weg te helpen een Visual Goeroe te worden!
Eerst even wat basisregels op een rij voordat je gaat mengen en mixen:
- Zoek naar balans in kleur en vorm vanuit jouw branding. Is jouw logo bijvoorbeeld in geeltinten dan zorg je dat jouw visuals dus ook in deze kleuren zijn.
- Denk aan de regel van derden. Deel je scherm in drieën en zet je onderwerp niet precies in het midden van de foto, dit zorgt ervoor dat mensen gaan zoeken naar het onderwerp oftewel doel in jouw visual. Zodoende blijft de visual beter bij in gedachten.
- Laat zoveel mogelijk weg, hierbij geldt de regel less is more. Je wilt niet dat het doeleinde van je visual verward wordt omdat je een te drukke visual hebt.
- Denk ook eens aan een lijnenspel in je foto. Dat maakt het kijken een stuk spannender. Bijvoorbeeld horizontale lijnen, een horizon op een derde plaatsen of juist diagonale lijnen.
- Behoudt de visuals die passen bij de inhoud van je content of de copyline, zo legt het brein een link tussen een object en jouw bedrijf.
- Wissel af! Gebruikte je voorheen alleen maar visuals van echte mensen, gebruik dan eens een statisch getekende afbeelding of alleen een uitgelicht product of object. Goed om direct te meten of dit bij jouw doelgroep aanslaat!
Deze tips en tricks verwerk je tijdens het bewerken van jouw creaties of stockfoto’s. Dit doe je misschien in een veel te ingewikkeld photoshop programma of een in een niet werkbaar standaard op je desktop geïnstalleerd programma. Begrijp me niet verkeerd zulke programma’s zijn voor sommige vele doeleinden uitermate geschikt, echter kosten ze veel tijd als je niet precies weet hoe hier mee om te gaan. Heb je wel eens gebruik gemaakt van online (gratis) tools? Deze zijn op de markt gebracht om je vooruit te helpen zonder een Photoshop expert te zijn!
Een van de meest bekendste tools om mee te ontwerpen is: Canva, een tool die je ontzettend kan helpen om jouw visual in formaat aan te passen voor je verschillende social media kanalen. Maar deze tool helpt je ook graag verder met het maken van visitekaartjes, presentaties en flyers. Canva is zowel gratis als in een betaalde premium versie te gebruiken.
Een andere gemakkelijke tool, wel alleen in applicatie vorm, is Retouch waarmee je voor een paar euro vervelende objecten uit je foto kunt wissen. Dus weg met halve stoplichten, verkeersborden of voorbijvliegende meeuwen die je nou net niet in beeld wilde brengen.
Werk je veel met video? Dan is een tool zoals Autocap (Android) of MixCaptions (Apple) wellicht iets voor jou! Met deze applicaties wordt je gesproken tekst vertaald naar geschreven tekst! Als je dit handmatig doet ben je hier voor uren kwijt. Of het nu NSFW is of als je gewoon geen geluid wil opdringen aan de kijkers van je video content dan is ondertiteling natuurlijk de oplossing! Leuk om eens uit te proberen om jouw video nog beter over te brengen!
Staat er geen tool tussen die je bruikbaar lijkt? Zoek eens op internet naar tools die bij jouw doeleinde passen! Let wel, goedkope / gratis online tools zijn vaak goed in een of hoogstens twee functionaliteiten. Het is noodzaak om de juiste tools met elkaar te bundelen om al jouw Goeroe expertises juist in een visual om te zetten!