Home » Blog » Gebruiksvriendelijkheid » 8 meest voorkomende conversiekillers

8 meest voorkomende conversiekillers

conversie-killers.png

Conversies… Je kunt er niet genoeg van krijgen. Contactaanvragen, terugbelverzoeken, inschrijvingen op je nieuwsbrief en natuurlijk bestellingen! Daar is waar je het uiteindelijk voor doet. Het blijft echter een taboe voor sommige bedrijven. Wat is het conversieratio? Is deze goed of valt hier nog meer winst te behalen?

Als ik soms wel eens door het internet surf, zie ik regelmatig conversie killers. Deze houden niets anders in dan dat zij de kans op conversie moeilijker maken. Voorbeelden hiervan zijn slechte gebruiksvriendelijkheid, dode links en te lange conversiepaden. Als je hiermee adverteert op Google Ads en Facebook, gooi je eigenlijk geld weg en is dat dus erg zonde. Daarom heb ik de meest voorkomende conversie killers uitgelicht, zodat je hier rekening mee kunt houden.

Conversie killers

  • Relevantie

Elke bezoeker op je website komt met een doel naar je site toe. Dat kan heel breed zijn in de zin van informatie opdoen of een product/dienst aanvragen. Daarom is het belangrijk dat jij het doel van de desbetreffende (potentiële) bezoeker vervult. Wees dus relevant voor hen. Je zou dit kunnen doen door persona’s te creëren en vervolgens hiermee de customer journey door te lopen.  Daardoor kun je ervoor zorgen dat je website aansluit bij de verwachting, vragen en/of problemen van de bezoekers. Tevens is dit ook een onderdeel van het Google EAT-principe.

  • Waardepropositie mist

Er zijn verschillende waardeproposities die jou onderscheiden ten opzichte van jouw concurrenten. Dat kunnen kleine verschillen zijn, zoals je huisstijl en logo. Echter is er een belangrijk aspect hier dat soms vergeten wordt; het Unique Selling Point (USP). Een USP is hetgeen wat jou uniek maakt tegenover de rest. Wat is het precies dat je anders doet tegenover je concurrenten?

Dat is een heel belangrijk aspect om te uiten tegen de buitenwereld. Want je kunt met een USP je tenslotte onderscheiden en klanten vertellen WAAROM ze naar jou toe moeten gaan en niet naar de concurrent.

  • Onlogische sitestructuur

Sitestructuur is belangrijk omdat mensen daardoor navigeren door je website. Belangrijk om hier op te letten dat het geen doolhof wordt. Anders zullen mensen de weg kwijtraken en je pagina verlaten.

  • Onbetrouwbaarheid (gebrek aan bedrijfsinfo)

Het valt mij veel op, met name bij webshops, dat de bedrijfsinformatie vaak moeilijk te vinden is. Als consument hecht je waarde aan of het wel betrouwbaar is en je je producten/diensten wel kunt krijgen. Daarom ga ik altijd op zoek naar certificaten, reviews, KvK-nummer etc. om te kijken of de webshop wel een echt betrouwbaar is. Als ik zulke informatie slecht of niet kan vinden, ben ik als een speer de site verlaten.  Hetzelfde geld voor een onveilige site.

  • Onopvallende call to actions

Call to Actions doen een bezoeker oproepen om tot actie over te gaan. Dat kan in de vorm zijn van een button, zoals Contact Opnemen

Het valt regelmatig op dat deze helemaal niet op vallen, terwijl deze dat wel zouden moeten doen! De CTA is eigenlijk de plek waar de conversie plaatsvindt.

  • Te lange formulieren

Uiteindelijk komt vaak na een CTA een contactformulier. Vaak wordt hier gedacht: “hoe meer informatie ik vergaar, hoe beter dit is voor mijn bedrijf”. In de praktijk werkt dat echter anders. Als je veel velden in moet vullen denken bezoekers na een paar stappen; “laat maar hangen”.

  • Mobiel vriendelijkheid

Dat we anno 2019 nog aan mobiel vriendelijkheid moeten denken is logisch. Jullie hebben het in Search Console wel gezien denk ik. Jouw website wordt tegenwoordig gecrawld door de Google Bot Smartphone. Dat houdt in dat het mobiel vriendelijk moet zijn. Wanneer je mobiel niet mobiel vriendelijk is, dan kunnen mensen op een smartphone jouw website niet goed kunnen gebruiken. En daardoor zullen ze dus heel snel de site verlaten.

  • Verplicht een account aan moeten maken.

Een voorbeeld bij webshops is vaak dat je iets in je winkelmandje hebt geplaatst en wilt afrekenen.  Vervolgens moet je verplicht een account aanmaken om je bestelling te kunnen plaatsen. Hier zullen veel mensen op afhaken, omdat mensen snel willen bestellen en bijvoorbeeld niet vast willen zitten aan een nieuwsbrief van dat bedrijf.

Let goed op deze “killers”

Herken je enkele “killers” uit bovenstaande tekst, pas het aan. Er zijn nog meer punten waarop bezoekers af kunnen haken, dit zijn alleen de meest voorkomende. Daarom is het voor elke website en webshop beheerder belangrijk om continu met conversie optimalisatie bezig te zijn. Het verhoogt namelijk de ROI.