Iedereen kent de welbekende Google Ads wel. Google zet al toon in de markt sinds het jaar 2000 met Google Adwords. Sindsdien is Google Ads constant aan het optimaliseren. En dat doen zij nu weer op de ‘’Google-way’’ hoe we het bedrijf Google allemaal kennen.
Google Ads heeft zich al op vele Google platformen kunnen uitbreiden. Bij Google Ads kun je als adverteerder kiezen tussen vijf verschillende typen campagnes: Google Zoeken, Google Shopping, Google Display, Google Video en Google Universele app. Elke campagnetype binnen Google Ads kan worden ingezet om een ander bedrijfs doel te bereiken. De rode draad in deze veranderingen is machine learning, oftewel het Google-algoritme. Een nieuw onderdeel is Performance Max. Zelf mooie tekst advertenties maken, losse ad groups inzetten en handmatige biedingen hoeft niet meer. Google Performance Max neemt alles over!
Zoals gezegd, Google is druk bezig geweest met nieuwe ontwikkelingen door te voeren binnen Google Ads; Performance Max. Deze nieuwe campagne vorm krijgt een prominente plek binnen Google Ads, zo gaat gaat o.a. Google Smart Shopping vervangen. Performance Max is een combinatie van display, videoadvertenties, tekstadvertenties en Google Shopping en staat als nieuwe advertentiemogelijkheid in Google Ads. Performance Max-advertenties worden vertoond op onder andere:
- Google Search en zoekpartners
- Google Display-netwerk
- Discover
- Gmail
- YouTube en andere videokanalen
- Google Maps
Maar wat is Performance Max nu precies? Je kunt het zien als Smart Shopping-campagnes maar dan in het kwadraat. Google Ads verlangt nog meer tekstuele content, datafeed, en visuele input en gaat volledig zelfstandig aan de slag met het maken van content. Waar je Smart Shopping alleen kunt gebruiken als webshop – met een datafeed vanuit het Google Merchant Center – kan Performance Max door alle advertentieaccounts worden gebruikt.
Performance Max gebruiken?
Performance Max draait als als geheel nieuwe vorm mee in Google Ads. Nu wil je natuurlijk na het lezen van dit artikel zo snel mogelijk hier mee aan de slag. Google heeft zelf al een goede tutorial in elkaar gezet hoe Performance Max te gebruiken. Zie hieronder:
Google Ads Tutorials: Creating a Performance Max campaign
Tips!
Uiteraard hebben we ook nog enkele tips voor je.
Lever input:
Zorg dat je Google zoveel mogelijk input levert. Eigenlijk kan dit op dezelfde wijze waarbij je dit bij RSA’s en Smart Shopping doet. Ook als je niet alle input hebt zoals bij bijvoorbeeld: Youtube maakt en bedenkt Google zelf content die bijdraagt aan conversies van je ingestelde doel.
Zorg dat je datafeed op orde is:
Performance Max werkt niet alleen door veel input aan te leveren, maar ook door goed geschreven teksten, afbeeldingen en natuurlijk een datafeed. Zorg dat je een goed ondersteunende tool hiervoor in huis neemt waar je de basics goed staan door alle velden compleet in te vullen en waar mogelijk de titels en beschrijvingen te verrijken.
Verzamel audiences:
Verzamel zoveel mogelijk audiences en zorg dat je conversietracking op orde is. De data kun je op asset niveau invoeren.
Asset groups
Tip drie brengt ons dan ook meteen op tip 4 om verschillende asset groups aan te maken. Afhankelijk van de hoeveelheid pagina’s of artikelen je website heeft, kun je verschillende ‘asset groups’ aanmaken: denk hierbij hoe je voorheen werkte met de SKAG-methode deze ad groups bestaan nu niet meer in Performance Max. Dit is vervangen door de zogeheten assets groups.
Benchmark
Zorg dat je benchmark, dit kun je doen door je standaard Google tekstadvertentie of Shopping Campagne actief te houden. Zorg dat je bij Performance Max goed draaiende teksten en feed levert. Het blijft een hulptool. Ga ervanuit dat je absoluut geen controle hebt over Performance Max, behalve de input die je zelf aanlevert. Maar zelfs dan gaat Google zelf optimaliseren.
Hulp
Wil je meer informatie wat Google Performance Max voor jouw bedrijf kan betekenen? Of wil je hulp met het instellen hiervan? Wij helpen je uiteraard graag verder. Lees hier meer over op onze Expertise pagina.