Google My Business (GMB) is onmisbaar als je een bedrijf hebt. Je wordt door middel van GMB zichtbaar in Google Maps en het zorgt ervoor dat klanten je kunnen vinden. Eigenlijk is al je bedrijfsinformatie zichtbaar hierin. Het zorgt dus voor een complete zichtbaarheid voor Google! Als jij nog geen gebruikt hiervan maakt, raad ik je aan dit artikel door te lezen en de stappen samen met mij te doorlopen. Let’s get started!
Stap 1: Aanmaken van een Google My Business account
Om Google My Business aan te maken, is het vereist om een Google-account te hebben. Waarschijnlijk heb je die al, maar zorg dat het een account is dat bij je bedrijf hoort. Je zult dit nodig hebben om in de toekomst in te loggen op Google My Business.
1. Start met het ingeven van je bedrijfsnaam: klik hier om naar de juiste pagina te gaan.
2. Zodra je je bedrijfsnaam hebt ingegeven en naar de volgende stap gaat, dan is er informatie vereist over of je bedrijf een fysieke locatie heeft. Dat kan een kantoor zijn of een fysieke winkel. Voor de meeste bedrijven zal dit “Ja” zijn.
3. Vervolgens dien je de adresgegevens van je bedrijf in te voeren. Dit zal later zichtbaar zijn in de SERPS, zodra je GMB live is. Als je meer locaties hebt, kan je dat later na het maken van je GMB-account invoeren.
4. In deze stap geef je aan of je klanten bedient buiten je gekozen locatie.
Dat is meestal het geval als je klanten bezoekt of indien je ook producten bezorgt. Indien je op ja drukt, krijg je de optie om aan te geven wat je servicegebieden zijn. Hiermee wordt bedoeld wat de locaties zijn waarin jij je klanten bediend.
5. Bij deze stap zul je een of meerdere categorieën moeten invoeren waarin je bedrijf actief is. Je kunt dit later altijd nog aanpassen!
6. Vervolgens moet je de contactgegevens invoeren waarop je bedrijf bereikbaar is. Zorg dat je dit zo volledig mogelijk invult.
7. Uiteindelijk krijg je de optie om op de hoogte gehouden te worden voor tips en aanbevelingen om de aanwezigheid voor je bedrijf te verbeteren. Ik denk altijd maar zo; gratis tips zijn altijd welkom!
Stap 2: Je bedrijf verifiëren
Dit is een hele belangrijkste stap. Zolang je je GMB-listing niet geverifieerd hebt, zal deze niet in Google worden vertoond. De reden daarvoor is dat Google strenge kwaliteitsvereisten heeft. Dat is maar goed ook, want anders kan iedereen je bedrijf gebruiken en dat is niet iets wat je wilt.
Een mogelijkheid om je bedrijf te verifiëren, is door een code via de post te laten versturen. Hoe lang dat precies duurt, zie je bij de indicatie op die pagina. Pas als je de code geverifieerd hebt, kun je je bedrijf zien in Google. Je kunt verder wel starten met het inrichten van je account. Een andere optie die niet altijd beschikbaar is, is via de telefoon. Je wordt dan direct gebeld op het telefoonnummer die je hebt ingeven tijdens het maken van je Google My Business bedrijf.
Stap 3: Informatie zo volledig mogelijk invoeren
Nu je je account hebt aangemaakt, is het belangrijk om deze te vullen. Vul al je informatie zo volledig mogelijk in. Zo heb je meer kans om klanten te beïnvloeden.
Algemene informatie
Onder algemene informatie vallen openingstijden, contactgegevens etc. Het is belangrijk om deze informatie in te voeren. Door zo een compleet mogelijk profiel kun je hoger in de zoekresultaten belanden.
- Servicegebieden
Dit kan je al ingevuld hebben tijdens het maken van je Google My Business account. Als je dit nog niet hebt, dan kan dit handig zijn. In welke gebieden ben je actief en lever je producten? Dat is wat je hier in moet vullen.
- Openingstijden
Voer hier je openingstijden in. Ook wanneer je dicht gaat bij een eventuele vakantie, kun je dit in GMB invullen. Zodra iemand in die periode op je bedrijf googelt, dan krijgt diegene te zien dat je bedrijf gesloten is.
- Telefoonnummer
Dit spreekt redelijk voor zich. Je vult hier het telefoonnummer in waar je op gebeld wilt worden door klanten.
- Website
Hier vul je je zakelijke websiteadres, waar klanten informatie over je bedrijf kunnen vinden.
- URL voor afspraken
Maak je gebruik van een online afspraak tool of een formulier waar klanten een afspraak met je kunnen maken? Vul deze URL dan hier in.
- Producten
Hier kun je producten invullen die jij verkoopt. Op die manier kun je laten zien wat je in je assortiment hebt.
- Services
Wat voor services biedt je bedrijf aan? Vul die hier in.
- Hoogtepunten
Dit ligt aan het type bedrijf wat je hebt. Heb je bijvoorbeeld een hotel, dan zijn de hoogtepunten die beschikbaar zijn aspecten, zoals rolstoelvriendelijk, parkeren, zwembaden. Bij een webdesign bureau heb je daar weer andere hoogtepunten, zoals onder vrouwelijk bestuur.
- Beschrijving
Hier kun je een korte beschrijving van je bedrijf toevoegen. Raadzaam om dit te doen, want het geeft mensen die je GMB-listing bekijken een indicatie van waar je bedrijf over gaat.
- Foto’s
Een optie is om foto’s van je bedrijf toe te voegen. Handig voor mensen die sfeer zoeken als ze een bedrijf nodig hebben. Andere mensen, zoals klanten, kunnen ook nog foto’s toevoegen aan jouw Google My Business account. Hier heb je zelf geen invloed op.
[vc_single_image image=”4457″ img_size=”full”]
Belangrijkste informatie is nu ingesteld!
Goed bezig. Je hebt de belangrijkste informatie nu ingesteld. Google My Business biedt verder nog een aantal leuke tools, zoals Insights. Insights geeft je informatie over waar klanten zoeken naar je bedrijf en hoe klanten zoeken naar je bedrijf. Dat kan waardevolle informatie voor je zijn. Altijd leuk om in ieder geval te weten lijkt mij.
Verder zijn er nog reviews. Klanten kunnen zodra een GMB-listing geverifieerd is, deze beoordelen. Dat wordt ook gelijk aan de listing toegevoegd, dus mensen die zoeken naar je bedrijf kunnen dit zien.
Handig dat GMB!
We hebben de belangrijkste stappen om je GMB goed in te stellen doorlopen. Ik hoop dat het gelukt is en dat je gaat in zien dat het een belangrijke tool is om zichtbaar te zijn in de Google resultaten. Mocht je nu nog vragen hebben over het instellen hiervan, neem gerust contact met me op.