Magento 2 migratie
Het einde van Magento 1
Helaas moeten we eraan geloven: Magento 1 wordt vanaf 1 juli 2020 niet meer ondersteund. Na deze datum zullen er geen patches (updates voor beveiligingsupdates en fouten) meer gereleased worden door Magento zelf. Dit kan gevolgen hebben voor jouw webshop. Zorg er daarom voor dat je goed voorbereid bent.
Verschil Magento 1 en 2
Magento 1 en 2 zijn totaal verschillend. De webshop zal voor Magento 2 helemaal opnieuw ontwikkeld moeten worden. Het verschil zit hem voornamelijk in de gebruikservaring. In Magento 2 is vooral gefocust op de usability van de gebruiker. Ook zit de technische kant een stuk ingewikkelder in elkaar. De code is strikter, waardoor er meer kennis in huis móét zijn om met dit platform aan de slag te gaan. Daarnaast is de beheerders console vernieuwd, is de front-end vele male sneller, is de back-end responsive, bevat het mogelijkheden voor SEO en je kunt automatisch code testen.


Wat betekent dit voor mijn webshop?
In principe hebben we zoiets al vaker meegemaakt. Een praktijkvoorbeeld dat iedereen kent, is het welbekende Windows XP. Na de release van Windows 7 werd Windows XP vanaf 8 april 2014 niet meer ondersteund. Hierdoor werd het lek voor beveiligingsrisico’s een stuk groter dan voorheen, dit heeft een groot deel van de Windows XP gebruikers doen besluiten de computer te upgraden naar Windows 7. Indien een webshop niet voorzien is van de nieuwste patches, zal dat betekenen dat de veiligheid niet meer kan worden gewaarborgd. Hierdoor kan een webshop gemakkelijker gehackt worden en dat heeft catastrofale gevolgen.
Hoe kan ik mezelf hierop voorbereiden?
Dat de support van Magento 1 verloopt, betekent niets anders dan dat jij ook over moet op Magento 2 of eventueel een andere webshop platform zoals WooCommerce. Dit alles zal voor 1 juli 2020 gereed moeten zijn. Daarom raden wij je ook aan om voor juli 2019 een plan te hebben betreft een overstap. Het kost namelijk veel tijd om een Magento 2 webshop te ontwikkelen en dan ben je ervan verzekerd dat je zonder problemen een overstap krijgt.

Onze aanpak bij een Magento 2 migratie

Om goed van start te gaan plannen we eerst een oriënterend gesprek in. Tijdens dit gesprek brengen we jouw globale wensen in kaart. We geven je advies en voorbeelden over hoe wij dit gaan aanpakken. Na dit gesprek brengen wij een gepaste aanbieding uit die we graag modeling verder toelichten wanneer er vragen zijn.
Het is enorm belangrijk om vanaf het begin een goede strategie te bepalen. We plannen een kick-off meeting in. Tijdens deze meeting brengen we je doelstellingen in kaart en stellen diverse customer journies op die we afstemmen met persona’s. Met deze strategie kun je verderop in het proces bepalen of je met de juiste dingen bezig bent en op de goede weg zit of eventueel moet bijsturen.
Wij werken altijd eerst een concept uit. Dit is een samenhang van schetsen die de werking van een product demonstreert. Zo kunnen er belangrijke besluiten in de werking van het product flexibel worden genomen. Dit maakt het bijsturen van structurele en functionele zaken eenvoudig.
Wanneer het concept staat gaan we aan de slag met de vormgeving van het product. Verschillende schermen die uitgewerkt zijn tijdens het concept worden grafisch vormgegeven. Middels een in-browser demonstratie kan de vormgeving worden ervaren als een werkend product. Hierdoor kunnen er nog functionele beslissingen worden gemaakt.
Nadat het functionele gedeelte gereed is kan er gestart worden met de ontwikkeling. Wij maken gebruik van ‘agile’ softwareontwikkeling en voeren dit ’test driven’ uit. Dit betekent dat technische eisen in kaart worden gebracht en worden verwerkt in user-stories. Voor deze user-stories worden verschillende test-cases uitgewerkt om te gebruiken tijdens de ontwikkeling. In sprints van twee weken worden de user-stories ingepland. Vaak ontstaan er nieuwe ideeën door voortschrijdend inzicht tijdens de ontwikkeling. Deze kunnen eenvoudig worden meegenomen doordat we ze in een volgende sprint kunnen inplannen.
Zodra de ontwikkeling gereed is en de techniek staat, dan is het tijd om het product te gaan voorzien van content. Er wordt nagedacht over de structuur en deze kan direct worden toegepast. Pagina’s worden aangemaakt en voorzien van teksten en afbeeldingen.
Nadat het product helemaal is ingericht is hij gereed voor lancering. Het product wordt op een shared hosting omgeving of op een eigen VPS geplaatst. Zodra het product ‘live’ is, is het voor iedereen toegankelijk.
Het product staat live. Eindelijk. Maar nu begint het eigenlijk pas. Want het product moet gebruikt gaan worden. We gaan je op allerlei vlakken ondersteunen met online marketing. Op basis van een nulmeting, zoekwoordenonderzoek en/of een concurrentie-analyse wordt een online marketing strategie voor jouw product ontwikkeld.
Na de ‘go live’ nemen wij het product in onderhoud. Dit betekent dat wij technische updates uitvoeren wanneer dit nodig is. Ook voeren we onderhoud uit op de server waar het product op staat om zo optimaal te blijven presteren. Naast onderhoud bieden wij ook uitgebreide ondersteuning. Aanpassingen en vragen kunnen eenvoudig via ons ticket systeem of telefonische support bij ons worden achtergelaten.
Wat zeggen klanten over ons
We waren op zoek naar een SaaS oplossing en het voelde goed om deze te laten realiseren bij SQUARE Concepts. We hebben nog steeds goed contact met hun en ze voldoen aan al onze verwachtingen.

Kevin
Eigenaar
Emkes Lease
Mensen binnen SQUARE Concepts weten waar ze mee bezig zijn. Ze bezitten veel kennis van huidige technologie en denken graag mee met de klant. Hopelijk wordt de volgende samenwerking nog een groter succes!

Frank
Marketing Manager
Van Lent Systems
Interesse in een Magento 2 migratie?
Laat hier je bericht achter en wij gaan ermee aan de slag! Contact opnemen met ons is geheel vrijblijvend. Je krijgt een ontvangstbevestiging via een e-mail.