Home » Blog » Gebruiksvriendelijkheid » Het belang van een responsive website

Het belang van een responsive website

Algemeen, Gebruiksvriendelijkheid
Geen reacties
3 minuten lezen
Responsive website

Wat voorheen diende als een “online” visitekaartje, is nu veranderd naar een extra verkoopkanaal. Om alle bezoekers goed te kunnen helpen moeten websites daarom toegankelijk zijn op elk apparaat met verschillende beeldgrootte, zonder dat het enige problemen geeft. Deze toegankelijkheid wordt bepaald in welke mate jouw website responsive is, dat betekent een website dat zich aanpast aan het formaat van het beeldscherm. Of dit nu mobiel, tablet of op een laptop is.

Mobielvriendelijk

Dit is het belangrijkste onderdeel van een responsive website. Tegenwoordig is het mobiel internetverkeer enorm toegenomen in tegenstelling tot desktop en tablet. Dat zal je vast niet verbazen. Daarom is Google nu bezig een nieuwe koers te varen, want ze gaan zich nu namelijk richten op Mobile First. Dat houdt niets anders in dat alles voor mobiel zo goed mogelijk moet zijn.

Desktopvriendelijk

Tegenwoordig is een desktopversie van een website een opgeblazen vorm van de mobiele variant. De vormgeving van de desktopvariant heeft vaak een veel meer uitgesproken vormgeving dan de mobiele variant. Er is namelijk veel meer ruimte waar iets mee gedaan kan worden. Het is belangrijk dat het meest belangrijke van de pagina zich voor de “page-fold” bevindt en dat er duidelijke call-to-action knoppen aanwezig zijn.

Wat betekent dit voor jou website?

Google heeft een grote machtspositie als het gaat om vindbaarheid van je website. Regelmatig veranderen zij hun algoritme, waardoor andere aspecten voor vindbaarheid net iets belangrijker worden. Als het gaat over Mobile First, dan hanteert Google een aantal criteria waar jij je aan moet houden, wil je in aanmerking komen voor een hogere ranking. Zorg dat je hier goed op let. Deze punten zijn:

1. Een goed werkende, responsive website

De definitie van een responsive website, is zoals bovengenoemd, dat het zich automatisch aanpast aan het desbetreffende beeldformaat. Een goede manier om dit te testen is door Google’s Mobile Friendly Tool te gebruiken. Deze is hier te vinden. https://search.google.com/test/mobile-friendly

2. Sitesnelheid

De sitesnelheid is cruciaal voor de beoordeling. Sitesnelheid houdt in hoelang het duurt voordat alle content van de desbetreffende pagina is ingeladen. Over het algemeen wordt onder de 3 seconde gezien als goed. Dit kun je testen door Google’s PageSpeed Insight Tool te gebruiken. https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/

3. Linkstructuur

Met linkstructuur wordt bedoeld hoe de links een bezoeker door jou website navigeert. Als al deze interne links goed bereikbaar zijn en geen onderbroken links bevat, dan zal Google jouw website als goed indexeren. Hetzelfde geldt voor de navigatie van jouw menubalken. Zorg ervoor dat deze logisch ingedeeld zijn en bij elkaar horen.

4. Zichtbare content

Het is belangrijk om zichtbare content te laten zien. Het kan voorkomen dat op een desktop bepaalde content wel zichtbaar is en op een mobiel niet. Zorg dat er zo min mogelijk wegvalt, zodat Google deze content zo goed mogelijk kan indexeren.

5. Progressive Web Apps (PWA)

Met Progressive Web Apps worden websites bedoeld die erg veel lijken op native apps, maar onafhankelijk zijn voor besturingssystemen. Dat betekent dat een PWA zowel lijkt op een app als een website en het vanaf een centraal punt beheerd wordt. Deze apps bevatten minder URL’s en zijn daarom makkelijker te indexeren door zoekmachines.

Is het dus belangrijk om een responsive website te hebben?

Dit kun je natuurlijk voor jezelf al antwoorden, maar ik neem aan dat iedereen het belangrijk vindt om hoog in de organische zoekresultaten te komen. Indien je geen responsive webdesign hebt, kom je dus ook automatisch niet hoog in de zoekresultaten. Let dus op de bovenstaande punten om dit te voorkomen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu