Home » Blog » Marketing » Het negatieve effect van orphan pagina’s op jouw SEO

Het negatieve effect van orphan pagina’s op jouw SEO

Orphan Paginas

Wanneer je zelf je eigen website of webshop onderhoud, moet je goed opletten of je aanpassingen geen slechte invloed hebben op de vindbaarheid binnen zoekmachines (SEO). Als je bepaalde dingen niet weet, kun je door datgene een slechtere ranking krijgen. En dat is absoluut niet wat je wilt. Een tip van ons om rekening mee te houden: let op orphan pagina’s, oftewel weespagina’s.

Wat zijn orphan pagina’s?

Orphan pagina’s zijn pagina’s die op een website staan ​​zonder dat zij naar een andere pagina toe verwijzen. Bezoekers kunnen deze pagina’s niet vinden zodra zij binnen een website navigeren. Dit komt doordat er, zoals eerdergenoemd, geen andere pagina naar toe verwijst. Dat maakt het onmogelijk om op zo’n pagina te komen. Precies hetzelfde geldt ook voor de zoekmachines. Daar draait het bij SEO om een logische linkstructuur.

In het indexeringsproces van Google is de eerste stap het crawlen van je website. Hier komt Google door middel van jouw sitemap (welke meestal automatisch wordt gegenereerd) erachter welke links bestaan. Daarna controleert Google deze links door de interne linkstructuur te volgen. Dus wanneer een pagina niet wordt doorverwezen via deze linkstructuur, komt Google op deze manier er achter of er weespagina’s bestaan.

Impact op SEO

Zulke weespagina’s hebben geen goede invloed op SEO. Dat is ergens wel te begrijpen, want zoekmachines hechten waarde aan relevantie. En als zo’n pagina geen verwijzing krijgt van een andere pagina, dan gaat zo’n zoekmachine ervan uit dat die desbetreffende pagina niet van belang is. Zulke weespagina’s hebben dan ook een negatief effect op de gehele website, omdat Google de hele website bestraft als er zo’n pagina bestaat.

In het verleden hebben mensen geprobeerd pagina’s op deze manier te verbergen. Het is een voorbeeld van de zogenoemde “Black hat SEO”. Black Hat SEO wordt gedaan om richtlijnen van Google te schenden om zo een betere ranking te krijgen. Google gaat hiervan uit dat de beheerder van de website niet wil dat deze pagina gevonden wordt op de website.

Hoe ontstaan weespagina’s?

Weespagina’s ontstaan ​​vaak omdat een bedrijf niet langer een bepaalde pagina op de website wil, maar aan de andere kant wel weer wil behouden. Dit kan bijvoorbeeld een oude blog categorie zijn die je niet meer als relevant beschouwd. Door deze categorie uit te schakelen, zijn de blogposts niet meer zichtbaar op de website. Ze bestaan ​​echter nog steeds in verschillende URL’s. Het probleem is nu dat ze niet meer gelinkt zijn vanaf de website: hierdoor ontstaan er dus weespagina’s.

Hoe kan ik weespagina’s identificeren?

Het crawlen van je eigen website, met tools zoals SiteLiner, heeft helaas geen zin. Dat komt doordat dergelijke crawlers alleen bestaande links binnen jouw website zullen volgen. Maar hoe dan wel?

Om deze pagina’s te vinden, heb je de Yoast SEO of de Google Sitemap plugin nodig. Deze plugins genereren automatisch een Sitemap, welke je vervolgens kunt vinden op: https://www.jouwwebsite.nl/page-sitemap.xml. Plak al deze pagina’s in een Excel bestandje. Daarna ga je de website crawlen met behulp van de software van Screaming Frog. Plak deze URL’s vervolgens ernaast en kijk welke niet in de lijst van Screaming Frog, maar wel in de Sitemap staan. Dat zijn dan de Orphan Pages.

Hoe weespagina’s te weren

Het is begrijpelijk dat je geen oude pagina’s of berichten wilt verwijderen, omdat je toch het SEO-vertrouwen wilt behouden. Tegelijkertijd, wil je ook dat de oude content relevant is. In plaats van ze (per ongeluk) om te zetten naar weespagina’s, raad ik je aan om ze ergens anders op de website te linken. Een goede manier om dit te doen, is om de pagina’s die je onzichtbaar wilt maken in de footer te plaatsen. Dat zorgt ervoor dat de link op elke pagina van de website blijft verschijnen, maar bezoekers dit bijna niet zullen merken. Op deze manier blijven weespagina’s vermeld en zijn de pagina’s nog steeds te vinden binnen de site voor de zoekmachines en bezoekers.

Menu