Home » Blog » SEO » Gemakkelijke SEO-tips waar je meteen aan kunt werken

Gemakkelijke SEO-tips waar je meteen aan kunt werken

SEO tips

Het is mogelijk dat je website lastig gevonden wordt in verschillende zoekmachines, dat is natuurlijk zeer frustrerend. Er zijn echter een aantal laaghangende vruchten die je kunt plukken om te zorgen dat je toch gevonden kan worden. Maar waar moet je nu beginnen met je SEO (zoekmachine optimalisatie) in dit geval?

Een goed begin is het halve werk, een sterke tekst.

Waarschijnlijk heb je al wat content op je website of webshop staan. Hier kun je nog steeds gebruik van maken, het is dus niet nodig om helemaal opnieuw te beginnen. Je kunt de tips die je hier krijgt, toepassen op wat je hebt.

Een ijzersterke trigger

Net zoals bij een artikel begin het allemaal bij de titel, deze is vaak ijzersterk en vertelt al waar het artikel of de pagina over gaat. Maar hij is niet alleen ijzersterk, het zoekwoord dat je hebt gevonden uit je zoekwoordanalyse komt er ook in terug. Dus zorg voor een ijzersterke relevante titel met daarin het zoekwoord.

De pakkende inleiding

Vervolgens heb je de inleiding van het artikel, deze vloeit meestal over van de titel en heeft vaak een pakkende relevante tekst over het artikel/pagina. Dit zorgt ervoor dat de aandacht van de bezoeker ook bij het artikel of de pagina blijft, hierna kun je verder gaan met het verhaal dat je wil vertellen.

Het beeldmateriaal, zegt meer dan duizend woorden.

Om de gemaakte tekst lekker op te breken kun je gebruik maken van beeldmateriaal, denk bijvoorbeeld aan illustraties, afbeeldingen of video. Als je dit doet heb je ook de mogelijkheid om de aandacht weer opnieuw vast te pakken van een bezoeker en geeft het je content wat meer karakter.

Het einde kroont het werk, het technische gedeelte.

Hoofdzakelijk hebben we het nu gehad over de tekstuele optimalisaties die je kunt doen voor SEO, maar natuurlijk zijn er ook een aantal technische optimalisaties die je kunt doorvoeren om hoger geplaatst te worden in zoekmachines.

Meta Title

Dit begint ook altijd bij de titel, of te wel de “meta title”. Deze titel wordt vaak alleen getoond bij de zoekmachine en is de eerste trigger die iemand ziet zodra hij/zij je pagina ziet bij de zoekresultaten. Net zoals bij een artikel, zorg hier ook voor een ijzersterke relevante titel met je zoekwoord. Waar je alleen wel op moet letten is dat de titel tussen de 50 á 60 karakters mag zitten.

Meta titel bij zoekresultaten

Meta Description

Na de titel hebben we ook een beschrijving over de pagina genaamd “meta description”, deze mag tussen de 120 á 158 karakters zijn. Naast dat de titel een trigger is om mensen aan te trekken is dit ook zo het geval voor de beschrijving. Maak deze dus pakkend en zorg dat je zoekwoord hier ook in terecht komt.

Meta beschrijving bij zoekresultaten

Afbeelding alt tag

In je tekst zal je ook een aantal afbeeldingen hebben staan. Voor elke afbeelding die je gebruikt kun je waarden aan toevoegen. Hiervoor gebruik je de alt tag of te wel de alternatieve tekst. Deze zal getoond worden als een afbeelding niet zal geladen worden of als mensen zoeken naar een afbeelding. In deze alt tag kun je dus een zoekwoord kwijt, zorg er alleen wel voor dat de alt tag relevant is aan het beeld dat getoond wordt.

De waarde doorgeven

Het is mogelijk om een beetje waarde van de pagina door te geven aan een andere pagina die je hebt. Dit kun je doen door relevante woorden in de tekst te linken met een pagina. Tevens creëer je ook een spinnenweb, alles is met elkaar verbonden.

Menu