Waarschijnlijk heb je er al wel eens van gehoord en heb je ze ongetwijfeld gezien. Topic Clusters zijn al een aantal jaar een trend binnen SEO. Het heeft alles te maken met de content op je website en hoe je deze linkt binnen je website. Ze kunnen ervoor zorgen dat je beter gevonden wordt binnen de zoekmachines. Belangrijk dus om mee te experimenteren en te kijken of je hiermee resultaten kunt behalen! Wat deze pagina’s precies zijn, ga ik je in dit artikel uitleggen.
Wat zijn Topic Clusters?
Content is en blijft king. Als marketeer weet je dan ook als geen ander dat dit een hele belangrijke taak is om jezelf mee bezig te houden. Topic clusters zijn pagina’s die een gemeenschappelijk (hoofd) onderwerp hebben. Meestal met een Short-Tail zoekwoord. Onder deze pagina’s vallen onderwerpen (Pillar Pages) die met het (hoofd) onderwerp te maken hebben. Deze pagina’s zijn over het algemeen gefocust op long-tail zoekwoorden. Op deze Pillar Pages is het zoekvolume lager vergeleken met het hoofdonderwerp, het short-tail zoekwoord.
Een voorbeeld dat wij zouden kunnen toepassen is ons richten op het hoofdonderwerp “websites”. Deze zoekopdracht heeft een maandelijks zoekvolume van 12.100. Onder dit onderwerp kunnen zoekers vragen hebben, zoals:
- WordPress website laten maken (1.300 zoekvolume)
- Wat kost het om een website te laten maken
- Wat is er allemaal nodig om een website te maken
- Waar moet ik aan denken bij een nieuwe website
Zo zie je dat de langere zoekopdrachten allemaal met het hoofdonderwerp te maken hebben . Bezoekers hebben de intentie om zoveel mogelijk informatie hierover te vergaren. Daarom kun je met Topic Clusters de bezoeker voorzien van zijn behoefte en verkeer genereren met gerichte zoekwoorden en zoekgroepen. Als je dit op de goede manier doet, dan word je geloofwaardigheid bij Google groter en kun je hoog in de zoekresultaten komen! Een tool waarmee je deze onderwerpen kunt bedenken is Ask the Public. Hier worden gerelateerde zoekopdrachten getoond op basis van je zoekwoord.
Wat zijn Pillar Pages?
Net heb ik het gehad over Pillar Pages. Fijn om dan ook te weten wat dit zijn. Een Topic Cluster is de basis van je Pillar Page. Zulke pagina’s zijn langer dan de meeste blogartikelen die je waarschijnlijk op je website hebt. Pillar Pages hebben alle deelonderwerpen van het hoofdonderwerp op slechts één pagina. Op pagina wordt het onderwerp algemeen behandeld. Vervolgens staan er mogelijk links naar relevante posts binnen je website over het onderwerp. Daarmee wordt er dieper op het onderwerp ingegaan. Een Pillar Page heeft over het algemeen een standaard opbouw. Onderdelen die hierin zitten zijn:
- Een introductie over het onderwerp
- Inhoudsopgave die klikbaar is en vervolgens wordt doorgelinkt naar juiste sectie
- Informatie die door wordt gelinkt op blogs of andere pagina’s voor meer diepgang binnen je website
Waarom zou jij gebruik moeten maken van Topic Clusters en Pillar Pages?
Zulke pagina’s helpen bezoekers websites te begrijpen. Zij kunnen op die manier gemakkelijk en overzichtelijk door pagina’s, zoals blogs heen. Dat zijn pluspunten voor de gebruiksvriendelijkheid van je website. Aan de andere kant heeft het ook SEO voordeel. Gerelateerde berichten worden op de juiste manier intern aan elkaar gelinkt. Zo kan Google je website beter begrijpen. Google snapt steeds beter zoekopdrachten. Denk maar eens aan Google’s Algoritme Update genaamd BERT. Hiermee hebben ze een techniek gevonden om zoekopdrachten nog beter te begrijpen en hier zoekresultaten op aan te passen. Ga er dus mee aan de slag en verbeter je site!
Is het nog niet helemaal duidelijk? Neem gerust contact op met ons!