Home » Blog » SEO » Hoe optimaliseer je een website voor Google?

Hoe optimaliseer je een website voor Google?

website-optimalisatie-voor-zoekmachine

Hoe moet je een website optimaliseren voor een
zoekmachine?

Iedere eigenaar van een website wil bezoekers op zijn site krijgen. Een website is namelijk in sommige gevallen een online visitekaartje, maar in andere gevallen dient het ook als een extra sales kanaal. Dit proces om hoger binnen de zoekresultaten van zoekmachines te komen, wordt zoekmachine optimalisatie of website optimalisatie genoemd en is onderdeel van SEO. Binnen de term SEO is er veel bekend over wat goed is, daarentegen nog minder over wat fout kan tijdens het optimaliseren van je website. Er is niet één juist stappenplan om op nummer 1 binnen de SERPS te komen. Maar er zijn wel een aantal dingen die bekend zijn om goed te ranken.

Denk altijd vanuit de bezoeker, niet vanuit jezelf

Zoekmachines zetten degene die de zoekopdracht uitvoert, altijd op #1. Dat betekent eigenlijk niets meer dan dat een zoeker met een behoefte een zoekopdracht uitvoert. Daarom moet je eigenlijk antwoord geven op een zoekopdracht en de persoon die de zoekopdracht geeft met zoveel mogelijk informatie voorzien.

Google’s E-A-T-principe

In 2016 is er een publicatie geweest waarin Google haar “beoordelingsmodel” is uitgelekt. Hierin staat beschreven wat enkele content ranking factors zijn. Het is een manier waarop Google haar eigen beoordelingsmodel beoordeelt. E-A-T betekent:

Expertise

Expertise is een belangrijk aspect voor vindbaarheid. Het geeft aan dat je kennis en ervaring in iets hebt. De algoritmes van Google zijn goed en worden steeds beter in het herkennen hiervan. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm zijn van technische of vakspecifieke termen, maar ook in vermeldingen en verwijzingen naar literatuur wordt gezien als kennis.

Autoriteit

Autoriteit wordt gezien als deskundigheid. Het is volgens sommige het belangrijkste onderdeel van heel dit principe. Google beoordeelt dit op het aantal kwalitatieve links van én naar jouw website toe. Het liefste zijn deze links naar jouw website van een hoge autoriteit, onderdeel van kwalitatieve content en opvallend door een positieve beoordeling. Dus om autoriteit te verhogen, is het raadzaam om met linkbuilding aan de slag te gaan. Een andere manier om je website meer autoriteit te geven is om deel buttons eraan toe te voegen. Daardoor maak je jouw website deelbaar en vergroot je de kans dat dit ook daadwerkelijk gebeurt. Dan moet dit ook wel gedeeld worden, anders heeft het weinig nut.

Trustworthiness (Betrouwbaarheid)

Het laatste onderdeel van het E-A-T-principe is dat bezoekers en Google jouw website kunnen vertrouwen. Dat kun je doen door op de volgende punten te letten:

  • Een beveiligde verbinding middels een SSL-certificaat.
  • Klanten producten/services laten beoordelen

Maar ook gebruiksvriendelijkheid komt hierbij om de hoek kijken. Denk hierbij aan:

  • Goede navigatiestructuur.
  • Snelle laadtijden.
  • Mobile First, doordat Google tegenwoordig je website indexeert met een Google Bot “telefoon”

In de volgende blogpost zal ik verder ingaan over hoe je verder ingaan over hoe je een WordPress website sneller maakt. Daar zijn namelijk manieren voor om te doen.

Zoekwoorden

Zoekwoorden zijn — en blijven nog steeds belangrijk. Kijk daarom bij of je nog wel de juiste zoekwoorden gebruikt. Dat kun je gratis doen door Google’s Zoekwoordenplanner te gebruiken. Daarnaast is het belangrijk om deze zoekwoorden strategisch te plaatsen in jouw website. Plaats deze zoekwoorden en/of synoniemen ervan in H-tags, title tags en meta tags. Je zou deze zoekwoorden kunnen toevoegen aan afbeeldingen die op de desbetreffende pagina staan. Het is dan van belang dat deze in de ALT-tags komen.

Schema.org

Schema.org heb ik al een keer aangekaart in dit blog artikel. Het heeft alles te maken met dat jij de zoekmachine voedt met informatie waarover jouw website gaat. Daardoor kun jij beter uit de zoekmachines springen. Hoe je dit vervolgens toevoegt, kun je hier vinden. Experts zien dat dit steeds belangrijkere rankingfactor van Google wordt. Raadzaam om mee aan de slag te gaan dus!

Het is nooit af

SEO kun je vergelijken met een eindeloze marathon. Het houdt namelijk nooit op. Het is een continu proces. Dat maakt het erg tijdrovend. Succes met bovenstaande tips en ik hoop dat je hieruit komt! Mocht je vragen hierover hebben, neem dan gerust contact op met ons!