Website autoriteit is een metric welke gebruikt wordt om de “score” van jouw website in de zoekmachine aan te geven. Als je autoriteit hebt, betekent het dat je een bepaalde kennis van zaken hebt. Zo werkt dat ook voor zoekmachines. Wanneer jij een hogere score hebt, heb jij een grotere kans dat je hoger binnen de zoekmachine rankt. Je hebt er dus baat bij te zorgen dat deze wordt verhoogd. Daarom geef ik je in dit artikel een aantal tips over hoe je dit het beste kunt doen. Laten we maar beginnen?!
Wat is website autoriteit? (Domein Autoriteit)
Website autoriteit is een getal dat aangeeft hoe sterk een backlinkprofiel is in vergelijking met concurrenten die boven of onder jou staan. Haast iedere SEO-aanbieder heeft deze metric, alleen kunnen deze onderling verschillen. Dat komt omdat de manier waarop deze berekend wordt en de naam verschild. Zo wordt er bij Ahrefs, een veelgebruikte tool voor linkbuilding, Domain Rating (DR) gebruikt terwijl bij Mangools Domain Authority (DA) wordt gebruikt.
Hoe wordt deze score berekend?
Voordat je jouw score wil verbeteren is het allereerst handig om te weten hoe deze score wordt berekend. Zo krijg je namelijk meer inzicht in de werkzaamheden die je zult gaan verrichten.
In het geval van Ahrefs, de “meestgebruikte” linkbuilding tool, wordt deze op de volgende manier berekend. Er zijn hier drie dingen van belang, namelijk:
- Het aantal websites dat naar jouw linkt
Binnen Ahrefs valt er gemakkelijk te zien hoeveel domeinen er naar het gecheckte domein verwijzen. Veel mensen denken hoe hoger dit getal is, hoe beter de Domain Rating. Echter, werkt dat in de praktijk niet zo. Sommige links kunnen een sponsored, UGC,- en no-follow attributen mee krijgen. Bij Ahrefs worden die niet meegenomen in de rating, dus dat houdt in dat alleen follow-links worden meegenomen.
Houd rekening hierbij dat je kijkt naar verschillende domeinen. Wanneer er vanuit eenzelfde domein wordt gelinkt zal dit de website autoriteit ook niet verbeteren.
- De website autoriteit van de gelinkte domeinen
Kwaliteit boven kwantiteit is een bekend gezegde. Dat geldt ook voor backlinks. Je kunt wel duizenden links hebben van verschillende domeinen met een slechte autoriteit, maar stel dat je slechts een link van een hoge autoriteit website krijgt zal je daar waarschijnlijk veel meer aan hebben. Ook een leuk feitje: stel de autoriteit van een gelinkte website neemt toe, dan zal dit ook voor jouw domein positief uitpakken.
Maar hoe weet je nu of een link geschikt is? Dat kun je doen door eerst hun content te controleren. Als ze content van goede kwaliteit hebben, dan zullen ze waarschijnlijk sneller een link naar hun website krijgen. Een andere optie is door te kijken naar het aantal nieuwe verwijzende domeinen. Is deze de laatste tijd gegroeid in een stijgende lijn, dan zal hun autoriteit in de toekomst mogelijk ook groeien.
- Het aantal sites waar elk domein naar verwijst
Stel je voor dat je twee follow-links maakt. Een van de Telegraaf en een van RTL Nieuws. Beide hebben zij een hoge autoriteit, ongeveer gelijk van elkaar. Welke link zal dan het beste werken? Daar kun je gemakkelijk achter komen.
Dit doe je door te kijken hoeveel verwijzende domeinen ernaar toe verwijzen. In onderstaand voorbeeld zou dus de Telegraaf de beste link zijn.
Hoe verbeter de de website autoriteit?
Eigenlijk is dit heel “simpel”. Het enige wat je moet doen is om follow-links naar je website te plaatsen. Hierdoor zal de autoriteit toenemen. Het is wel belangrijk om op een aantal dingen te letten:
- Als de site waarvan gelinkt wordt een lage autoriteit heeft of naar veel websites verwijst, dan kan de toename van de website autoriteit tegenvallen en weinig toenemen.
- Link alleen naar de pagina’s die potentie hebben hoog in de zoekmachines te ranken. Je kunt beter dit met een soort strategie doen, dan maar een beetje wat aanmodderen. Dit heeft een betere impact dan wanneer je dit niet zal doen.
Nu je weet hoe je de autoriteit kunt verhogen blijkt het toch niet makkelijk te zijn om op bepaalde pagina’s te ranken. Toch kun je jouw website autoriteit indirect wel verhogen. Dat doe je door mensen een bepaalde waarde te geven:
- Vraag aan websites die relevant zijn en autoriteit hebben of zij naar jou willen linken
Misschien wel de meest rare manier, maar het werkt wel. Als niemand weet dat die desbetreffende content bestaat, dan zal er ook niet naar toe gelinkt worden. Neem dus contact met geschikte mensen. Denk je nu wie moet ik bereiken? Denk eens aan mensen die in je artikel voorkomen, die artikelen hebben geschreven over vergelijkbare onderwerpen en mensen die hebben gelinkt naar vergelijkbare onderwerpen.
- Maak content waar mensen naartoe willen linken
Dit is een goede. Houd er rekening mee dat mensen niet willen linken naar een website waarmee geld wordt verdiend. Daarom kan het moeilijk zijn om voor zakelijke websites links te vergaren. Hoe dit het beste kunt doen is door nuttig te zijn. Hier kun je aan blogposts denken, maar ook een simpele rekenmachine of een andere gratis tool werpt zijn vruchten af. Een andere manier door nuttig te zijn, is door onderzoeken, statistieken en andere unieke ideeën te plaatsen. Hier willen mensen naar verwijzen en als bron gebruiken.
Je kunt ook zoeken op bepaalde zoekwoorden en vervolgens kijken hoeveel links naar toe verwijzen. Op die manier zie je of het de moeite is om over een bepaald onderwerp te schrijven.
- Gebruik interne links om bepaalde pagina’s te boosten
De interne linkstructuur draagt ook bij aan vindbaarheid. Zo kun je aan zoekmachines aangeven welke pagina’s belangrijker zijn en welke niet. Hoe verder je /…/…. naar achter gaat, hoe minder belangrijk deze zijn. Dus creëer meer interne links naar de pagina’s waar jij dat wenst.
Ga aan de slag met het bouwen van kwaliteit links
Richt jezelf op het bouwen van kwaliteit, relevante en autoriteit links naar je website toe. Daardoor zal de autoriteit vanzelf groeien. Succes ermee!