Home » Blog » Algemeen » Rich snippets: hoe toe te voegen aan jouw website

Rich snippets: hoe toe te voegen aan jouw website

Rich Snippets

In een vorige blogpost heb ik het gehad over Structured Data en wat voor positieve invloed dat kan hebben op jouw ranking. Om het even te herhalen: Structured Data is data dat gestructureerd is voor zoekmachines, waardoor niet alleen jouw bezoekers maar ook zoekmachines jouw website of webshop beter kunnen begrijpen. Op deze manier kun je beter geïndexeerd worden en wordt de clickratio mogelijk verhoogd.

Rich Snippets

De taal die voor deze Structured Data gebruikt wordt is schema.org. Dat is een collectief van alle zoekmachines zodat zij beter jouw website of webshop kunnen begrijpen. Binnen deze taal kun je Rich Snippets toevoegen, welke zichtbaar worden voor iemand die een zoekactie doet. Een voorbeeld hiervan zijn de AirPods 2 van Amac. Je ziet dat er “rijkere” informatie is toegevoegd, zoals een beoordeling, review, prijs en de voorraad. Hierdoor wordt de klikkans mogelijk vergroot, doordat je een zoeker voorziet met meer informatie. Daar komt dan ook de definitie van Rich Snippets vandaan; je geeft rijkere informatie die de zoekpagina aan een bezoeker voedt.

Rich Snippet

Voorbeelden

  • Een kruimelpad
  • Een product (naam, omschrijving, prijs, voorraad)
  • Reviews (cijfer en aantal reviews geplaatst)
  • Gerechten (beoordeling, review, bereidingstijd en aantal calorieën)
  • Evenementen (plaats, tijd, duur, prijs)
  • Een video (titel, omschrijving, duur, afbeelding)
  • Adres (adres, telefoonnnummer, website, openingstijden
  • Persoon (naam, geslacht, leeftijd, geboortedatum, woonplaats)

Hoe toe te voegen?

Rich Snippets kunnen op verschillende manieren worden toegevoegd met behulp van JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), Microdata of RDFa. Dit is de markering voor deze extra informatie. Ik zal maar gelijk met de meest complexe manier beginnen; dit is het toevoegen van code door middel van de markup helper die Google heeft ontwikkeld. Ik zal dit stapsgewijs uitleggen.

Stap 1:

Via Google’s Markup Helper kun je code creëren om toe te voegen op je website. Als eerste moet je aangeven welke structured data je graag zou willen gebruiken. Voor onze eigen website selecteer ik Lokale bedrijven, waarna ik onze URL invoer.

Pagina invoeren Rich Snippets

Stap 2:

Zodra je op Taggen starten hebt gedrukt, wordt jouw site geopend. Hier kun je de data selecteren die jij graag gemarkeerd wil hebben. Zodra je iets geselecteerd hebt, kun je een tag kiezen waarop de gegevens item wordt geplaatst. Al jouw markeringen kun je zien in de rechterkolom.

Stap 3:

Als je alle informatie gemarkeerd hebt die je graag wilt hebben, klik dan op HTML maken. Hier rolt dan automatisch een code uit in microdata. Dit wordt weergegeven in HTML-code die je zo kunt kopiëren en tussen de tags van jouw website of webshop kunt plaatsen.

Google Helper2

Stap 4:

Een andere manier, welke ik aanraad, is om deze HTML in JSON-LD te laten weergeven. Dit maakt de code een heel stuk korter, daardoor heb je alleen de nodige HTML nodig. Plaats deze HTML-code vervolgens tussen de tags van jouw website of webshop.

Als je wat bekender bent met Google Tag Manager, dan kan GTM ook een goede manier zijn om JSON-LD aan jouw site toe te voegen. Dit is echter een gecompliceerde manier, maar daardoor hoef je jouw webbouwer niet te gebruiken. Hoe je dit precies moet doen, wordt duidelijk uitgelegd op het blog van Yoast.

Google Helper3

WordPress plugin

De meest simpele manier om Rich Snippets toe te voegen is door een plugin hiervoor te gebruiken. Houdt er wel rekening dat extra plugins jouw site zwaarder maken. De meest bekende plugin hiervoor is: Scheme – All-in One Schema Rich Snippets. Deze plugin laat jou de basis Rich Snippets toevoegen. De op dit moment ondersteunde Rich Snippets zijn:

  • Productbeoordeling
  • Evenement
  • Producten
  • Mensen
  • Recepten
  • Video’s
  • Artikelen
  • Softwareapplicaties

In de toekomst worden er naar verwachting meer toegevoegd.

https://nl.wordpress.org/plugins/all-in-one-schemaorg-rich-snippets/

Testen!

Nadat je de code geïmplementeerd op je website of webshop, kun je deze testen via de testing tool van Google. Hier moet je jouw URL invoeren, waarna hij automatisch jouw site naloopt of deze op de juiste wijze zijn toegevoegd. Ook geeft hij eventuele foutmeldingen en waarschuwingen aan. Deze is als hier te vinden: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/

Menu