Home » Blog » Algemeen » Structured data: wat is het en wat kun je ermee?

Structured data: wat is het en wat kun je ermee?

Structured Data

SEO biedt eindeloze mogelijkheden als het gaat om optimalisatie. Een onderdeel van technische SEO is: Structured data. Dat is data dat “gestructureerd” is voor zoekmachines, waardoor niet alleen jouw bezoekers, maar ook zoekmachines jouw website of webshop beter kunnen begrijpen waardoor de clickratio mogelijk wordt verhoogd.

Wat houdt structured data in?

Structured data houdt in dat je de content dat op je website staat begrijpelijk maakt voor zoekmachines. Dit gebeurt op een gestructureerde manier door middel van het markeren van content met een stukje code. Deze code kun je vinden op schema.org, dat is een collectief van zoekmachines, zoals Google en kan worden toegevoegd met behulp van JSON-LD (JavaScript Object Notation for Linked Data), Microdata of RDFa.

Via deze markering kun je Rich Snippets aangeven. Dat is (rich) rijkere informatie op basis van structured data. Door zulke rijke informatie toe te voegen, help je zoekmachines en bezoekers de inhoud van jouw site beter te begrijpen. Hierdoor versnel je de toegang tot informatie, waardoor je hoger wordt weergegeven binnen zoekmachines en krijg je meer zichtbaarheid voor je pagina’s.

Wat zijn die Rich Snippets dan?

Rich Snippets zijn zoals eerdergenoemd rijkere informatie op basis van structured data. Ze helpen je opvallen in de zoekresultaten, waardoor je mogelijk de klikkans vergroot. Zoals je hieronder kunt zien, valt het op dat het eerste zoekresultaat er normaal uitziet. We kunnen deze “normal snippets” noemen. Daarentegen zie je bij het tweede zoekresultaat een foto van hoe het eruit ziet, beoordelingen en de bereidingstijd. Daar komt de definitie van Rich Snippets vandaan. Zij bevatten namelijk rijkere informatie die de pagina ons voedt. Op welk zoekresultaat zou jij eerder klikken? Zelf zou ik voor optie twee kiezen.

Rich Snippet voorbeeld

Op welke manieren kun je Rich Snippets gebruiken?

Je kunt Rich Snippets op de volgende manieren toevoegen:

  • Een kruimelpad
  • Een product (naam, omschrijving, prijs, voorraad)
  • Reviews (cijfer en aantal reviews geplaatst)
  • Gerechten (beoordeling, review, bereidingstijd en aantal calorieën)
  • Evenementen (plaats, tijd, duur, prijs)
  • Een video (titel, omschrijving, duur, afbeelding)
  • Adres (adres, telefoonnummer, website, openingstijden)
  • Persoon (naam, geslacht, leeftijd, geboortedatum, woonplaats)

Rich Cards

Naast Rich Snippets zijn er ook nog Rich Cards. Dit is structured data welke aan artikelen zijn toegevoegd. Daardoor verhoog je de kans om in de voorpagina carrousel vertoond te worden. Hieronder heb ik als zoekopdracht “nieuws” ingevoerd. Het volgende werd aan mij vertoond.

Rich Cards

Rich Cards

Deze Rich Cards verschijnen boven aan de zoekresultatenpagina, daarmee val je erg op. Om nog meer kans te maken om bovenaan te komen, raden we je aan om AMP-pagina’s te gebruiken voor je berichten. Meer informatie over AMP kun je hier vinden bij ons eerder geschreven blog.

Positieve invloed op SEO

Structured Data heeft zeker een positieve invloed op SEO. Doordat je Structured Data toevoegd, wordt jouw site beter begrepen door bezoekers en zoekmachines. Hierdoor versnel je de toegang tot informatie wat uiteindelijk resulteert in een hogere ranking. Ben jij benieuwd of je al gebruikt maakt van structured data? Dan kun je dat bekijken met de Google structured data tool

Menu