Het nieuwe jaar is nog maar net begonnen, veel bedrijven presenteren rond deze tijd ook een Marketingstrategie, waar Content Management ook zeker een rol in moet spelen! Maar hoe voer je nou juist content Management? In dit artikel nemen we jullie daar graag in mee!
Wat is Content Management? Allereerst goed om te weten dat het content management proces een visuele manier is om je verhaal uit te dragen. Denk maar eens aan social media posts, e-mailmarketing mails, infographics etc. Hierbij is het belangrijk dat je niet zomaar met losse hagel gaat schieten.
Allereerst gaan we het hebben over: Content Research en Planning. De eerste stap maar wellicht de belangrijkste strategie is om jezelf de volgende vraag te stellen: Wie is mijn doelgroep? Pak een pen en een stuk papier en schrijf het antwoord eens volledig uit. Gelukt? Goed, dan gaan we aan de slag met de Research:
- Analyseer het online gedrag van je klanten, dit kun je inzien door bijvoorbeeld het websitebezoek te bekijken en te analyseren.
- Het is van belang dat je de juiste content gaat plaatsen dus ook informatie verstrekt die jouw klant wilt zien. Stel de juiste vragen! Bijvoorbeeld met inzet van polls, quizjes of A/B testing kun je er simpelweg achter komen wat jouw klant triggert. Vervolgens zet je het antwoord om in content.
- Onderzoek wie je social media ‘’audience’’ is. Door deze doelgroep te begrijpen ga je een hogere engagement realiseren op deze kanalen. Haal informatie uit reviews, klachten die zij eventueel hebben ingediend of vragen die zij aan de organisatie gesteld hebben. Je haalt hier meer informatie uit dan je verwacht!
Hoe kom ik achter mijn doelgroep? Geen paniek! Daar zijn verschillende manieren om achter te komen, de belangrijkste groep die je niet moet vergeten zijn jouw kopers. Analyseer eens waar deze vandaan komen, wat de leeftijdsgroep is en welke tone of voice zij aanhouden.
Nu je onderzoek afgerond is ga je aan de slag met een Planning. Hoe maak je een content planning?:
- Zet realistische doelen en haalbare deadlines. Hou er rekening mee dat er groei in je doelen zit bijvoorbeeld per kwartaal wil ik 3% meer views realiseren. Rapporteer en analyseer je KPI’s ook in hetzelfde tijdsbestek.
- Zet een Content Marketing Funnel op.
- Werk met persona’s, door verschillende kanalen en doelgroepen is het belangrijk je content aan te passen is op deze persona’s.
- Zet verantwoordelijkheden uit bij je collega’s door deze in een contentplanning mee te nemen.
Content Creation door middel van je onderzoek en je planning is er van belang. Echter is er meer waar je rekening mee kan houden:
- Creeër templates die je kunt gebruiken om je content te vullen
- Hou een tone of voice aan die geschikt is voor al je persona’s.
- Deel verschillende content. Wissel inspirerende content af met informatieve content en content waar een call to action centraal staat.
- Zorg voor relevante content waarbij je gebruik maakt van keywords. Hierdoor verhoog je bijvoorbeeld jouw search statussen. Tip: er zijn diverse tools die je hiervoor kan gebruiken.
- Maak een contentkalender, je kalender aanvullen per kwartaal voorkomt onnodige wijzigingen.
- Feestdagen zijn handig om als extra content te gebruiken, zorg wel dat de feestdag bij jouw organisatie past.
- Let er op dat je beeldmateriaal ook past bij de tekstuele content.
Content Scheduling, Publishing & Promotion komen na content creation aanbod. In dit onderdeel ga je de strategie bepalen over het plannen, plaatsen en promoten van je content:
- Bepaal wanneer je content in te plannen door de beste tijdstippen uit je statistieken te gebruiken. En plan je content in op verschillende kanalen hiervoor kun je een social media schedule tool gebruiken.
- Re-post je content op verschillende kanalen van je organisatie.
- Je kunt jouw content promoten door het gebruik van publish websites die aansluiten bij jouw bedrijf haar branche. Denk hierbij ook eens aan groepen op social media die passen binnen jouw branche.
- Gebruik in je visuals ALT-teksten voor betere search resultaten binnen de SEO.
- Gebruik af en toe een betaalde campagne om een groot bereik te creëren.
Content Analyse & Content Report is belangrijk om je sturing te bepalen. Door je resultaten per kwartaal te meten en bespreken zou je veranderingen kunnen aanbrengen bij je content creation, door andere content te maken. Tevens zou je ook kunnen bijsturen op content publishing en je content scheduling wanneer je niet voldoende engagement bereikt met jouw content. Belangrijk is dat je voornamelijk blijft focussen op platforms die goed scoren om deze te blijven voorzien van content en groei op bereik.
Een content strategie kan een brand letterlijk maken of kraken, uit onderzoek is gebleken dat 29% van de Marketeers maar succes heeft met zijn of haar contentstrategie. Volg daarom altijd alle stappen om een professionele strategie als resultaat te bereiken!
Wil je meer weten over content strategieën? Neem dan gerust contact op met ons!