Home » Blog » Analyseren » Hoe stel ik KPI’s in via Google Tag Manager en kan ik deze zien in Google Analytics?

Hoe stel ik KPI’s in via Google Tag Manager en kan ik deze zien in Google Analytics?

tag-manager-google-analytics

In onze vorige blogpost hebben we het gehad over Google Tag Manager en hoe je deze instelt. In deze post wil ik daar graag dieper op in gaan. Google Tag Manager is echt een handig hulpmiddel als je meer over de bezoekers van je website of webshop wilt weten. Je kunt hele gedetailleerde informatie hieruit krijgen en deze koppelen aan Google Analytics. Daarom is het echt een onmisbare aanvulling. Ik wil verder gaan uitleggen hoe je KPI’s instelt via Google Tag Manager en deze weer kunt laten geven in GA.

Wat is een KPI?

Een KPI is een Key Performance Indicator. Een KPI geeft aan in variabelen om de prestaties van een bedrijf, merk of product te analyseren. Ze worden gebruikt om het succes van iets te analyseren, in het algemeen objectief, te kunnen meten, of het succes van een bepaalde campagne te meten. Een KPI is altijd SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden). Zo kun je voor jouw website of online marketing campagne ook KPI’s bij voorhand bepalen en achteraf analyseren of je deze doelen hebt behaald.

Enkele voorbeelden van KPI’s die je op je website en webshop kunt hebben zijn:

Website

Leadwaarde

% klikken Call to Action knop

Actieve gebruikers

Frequenties

Bounce rate

Paginaweergave/ bezoek

Webshop

Gemiddelde orderbedrag

Conversieratio aankoop

Herhaalaankoop

Conversies uit Google Ads

Hoe stel ik KPI’s in via Google Tag Manager?

Laten we in dit geval hoe vaak er geklikt wordt op een Call to Action.  Dat kan een KPI zijn voor een onderneming, want daardoor kunnen zij leads ontvangen. Het kan dan informatief zijn om de KPI’s via Google Tag Manager in te stellen. Voor onze eigen website vinden wij het handig om er achter te komen hoeveel kliks een bepaalde knop heeft. In dit geval wil ik erachter komen hoe vaak er op “bekijk de mogelijkheden” knop wordt gedrukt op onze webdesign, online software en online marketing pagina.

Stap 1: Ga naar jouw website

Open eerst Google Tag Manager en daarna op een nieuw tabblad jouw website.  Als het goed is zie je vervolgens onderstaand scherm verschijnen. Komt deze niet tevoorschijn, ververs dan de pagina.

GTM1

Stap 2: kies vervolgens de knop die je wilt doormeten

Kies een knop die je graag wilt doormeten. In mijn geval, kies ik de knop “bekijk de mogelijkheden”.

Ga vervolgens op deze knop staan en open deze in een nieuw tabblad. Op Mac devices doe je dat via Command + klik, maar op Windows met Control + klik. In het Google Tag Manager scherm, zie je vervolgens dat er een click gebeurd. In andere gevallen kan dit gtm.click o.i.d. zijn.

Stap 3: kijk vervolgens naar de variables van deze knop. Deze zien er als volgend uit:

GTM2

De informatie wat nu relevant is, is achter het blokje Click Text: Bekijk de mogelijkheden.

GTM3

Stap 4: Ga vervolgens naar Google Tag Manager en maak een nieuwe tag aan. Noem deze zoals de naam van de tekst.

 

GTM4

Klik vervolgens op Tag instellen. Kies hier Universal Analytics, want je wil deze graag in Google Analytics uitlezen.

Kies hier vervolgens:

Trackingstype: gebeurtenis

Categorie: mogelijkheden

Actie: klik

Google Analytics-instellingen: {{Google-Analytics}.

Stap 5: trigger instellen

Daarna moet je een trigger instellen, welke de actie uitlokt.

Dat doe je door op het plusje te drukken.

Kies vervolgens de trigger: Klik – Alle elementen

Het zou er uiteindelijk zo uit moeten zien:

Druk vervolgens op opslaan.

Stap 6: controleren of alles werkt.

Nu je alles hebt ingesteld, zou je graag willen weten of het ook daadwerkelijk werkt. Dit doe je op de volgende manier:

Terug in het dashboard, zie je rechtsboven twee buttons. Hier moet je op voorbeeld klikken om deze vervolgens te testen.

 

Ga daarna na de desbetreffende pagina op welke je de knop wilt doortesten. Klik hier weer op de knop en open deze op een nieuw tabblad. Vervolgens zou er bij click het volgende moeten staan:

De Tag is afgevuurd. Dus alles wat je in hebt gesteld is op de juiste manier ingesteld.

Stap 7: doorvoeren van de aanpassingen

De laatste stap om het daadwerkelijk live te zetten, is om op de knop verzenden te klikken op het dashboard binnen GTM.

Hier kun je nog een beschrijving toevoegen van de wijziging(en) die je wilt doorvoeren. Dat kan als je bijvoorbeeld in een groot team werkt erg handig zijn.

GTM8
GTM4

Hoe lees ik hem uit via Google Analytics?

Nu je alles in Google Tag Manager hebt ingesteld, ga je vervolgens naar Google Analytics toe. Ga daar via instellingen naar doelen toe.

Klik vervolgens op nieuw doel instellen. En vul de informatie in, die je eerder ook in Google Tag Manager hebt ingesteld. Dat waren namelijk:

Trackingstype: gebeurtenis

Categorie: mogelijkheden

Actie: klik

 

Klaar!

Het is ons gelukt vanaf nu de knoppen door te meten in Google Analytics. Dat kan heel waardevol zijn voor een marketeer of ondernemer. Want hierop kan hij/zij bepaalde acties voor maken. Het kan niet alleen voor knoppen, maar ook voor aanmeldingen voor nieuwsbrieven etc. Daarnaast kun je het ook nog een koppeling maken met Google Ads, om daar weer de conversies uit te meten. Al met al een krachtige combinatie van verschillende tools om meer inzicht te krijgen in de bezoekers van jouw website of webshop.