Misschien heb je het eens voorbij zien komen: Google Tag Manager. Maar wat is het nu precies? Google Tag Manager (GTM) is een gratis tool uitgegeven door Google waarmee je zelf tags kunt plaatsen op jouw website, webshop, AMP pagina’s, iOS- en Android apps. Daarvoor heb je dus niet meer je webbouwer nodig, die deze tags normaal gesproken voor je plaatst.
Waarom zou ik Google Tag Manager gebruiken?
Door Google Tag Manager te gebruiken heb je niet meer een webbouwer nodig om tags te plaatsen op jouw website of webshop. Het kan natuurlijk voorkomen als marketeer of ondernemer, dat je een tijd moet wachten als je iets nieuws op je website wil uitproberen. Zodra je Google Tag Manager gaat gebruiken, is dit maar eenmalig nodig. Want erna kun je dit zelf voortaan doen.
Welke tags kun je toevoegen?
Eigenlijk is een tag een stukje code dat je op jouw website of webshop plaatst. Dat kan zijn in de vorm van marketing programma’s, zoals Hotjar, Google Analytics, Facebook Pixel en Google Ads remarketing maar ook kun je testen hoe vaak er op een bepaalde knop wordt geklikt etc.
Voordelen
- Snelheid
Je hoeft slechts een stuk code op je website te plaatsen. De rest doet Google voor je. Dat kan enorm in snelheid schelen als je bijvoorbeeld normaliter 6 plugins voor tags gebruikt.
- Betrouwbaar
In GTM heb je de mogelijkheid om eerst zelf de code te testen. Hierdoor verklein je de kans op fouten. Het kan namelijk zo zijn dat bij een slecht stuk code je site kan crashen.
- Gratis
GTM is gratis. Er zijn andere tag aanbieders, die over het algemeen best prijzig zijn. Gelukkig is GTM net zoals Google Analytics gratis.
Nadelen
- Geen support
Er is geen support beschikbaar voor GTM. Dat is jammer, maar gelukkig zijn er genoeg YouTube filmpjes over hoe je het kunt gebruiken.
- Incorrecte tags
Een incorrecte tag kan alle tags niet meer naar behoren laten werken. Pas hier dus goed mee op.
Hoe kan ik Google Tag Manager toevoegen aan mijn website?
Ik zal je stapsgewijs meenemen in het toevoegen van Google Tag Manager aan je website.
Stap 1: Het aanmaken van een Google Account
We beginnen natuurlijk bij het begin. Om gebruik te maken van Google Analytics heb je een Google account nodig. Deze kun je hier gemakkelijk aanmaken. Of je kunt natuurlijk gewoon inloggen met je Google account als je reeds in bezit bent hiervan.
Stap 2: Een GTM-account instellen
- Zodra je bent aangekomen op de eerste pagina, moet je je account instellen. Dit doe je door je accountnaam toe te voegen en het land waarin je website gevestigd is.
- Nadat je je account hebt ingesteld, moet je de container instellen. Dit doe je door je website URL toe te voeren of een andere naam wat refereert aan de website waarop je GTM wilt instellen.
- Bij doelplatform moet je het platform selecteren waarop je GTM wilt installeren. Dit zal hoogstwaarschijnlijk internet zijn (voor gebruik op desktop en mobiele pagina’s
Heb je alle bovenstaande informatie ingevuld? Ja? Laten we wat verder naar beneden scrollen op de pagina. Hier zie je de instellingen voor gegevens delen. Zet deze allemaal uit, zodat alle gegevens niet kunnen worden gedeeld met een derde partij. Dit is van belang om aan de GDPR wetgeving te voldoen. Na het maken van je keuze kun je klikken op ‘maken’ en ga je akkoord met de voorwaarden.
Stap 3: Google Tag Manager installeren
Het installeren van Google Tag Manager kan op twee manieren. Het beste is om in via de <HTML> code deze toe te voegen aan jouw site. Hiervoor heb je echter wel wat technische kennis nodig om toe te voegen. Een andere, ietwat makkelijkere manier is via een plugin.
3.1. Technische manier GTM toevoegen
Het toevoegen van de trackingcode moet gedaan worden in de <head></head> van al jouw pagina bestanden. Als je een algemene header bestand hebt voor je <head></head>, dan heb je geluk en hoef je hem er maar één keer in te plaatsen. Indien je geen algemeen headerbestand hebt, dan zal je bij elke pagina deze één voor één in de header moeten plaatsen. De beste plaats om je trackingcode neer te zetten is net voor de </head> tag.
3.2. GTM installeren via plugin
Als je WordPress gebruikt dan kun je het nog eenvoudiger toevoegen via een plugin genaamd DuracellTomi’s Google Tag Manager for WordPress. Eenmaal geïnstalleerd hoef je alleen nog maar het container ID toe te voegen, deze zal er zo uit komen te zien: ‘GTM-*******. Let er wel op dat elke plugin jouw site zwaarder maakt. Dus de puurste vorm om dit te doen, is toch echt wel via de eerste optie.
Instellen van tags, triggers en variabelen
Eerst de basis over wat tags, triggers en variabelen inhouden.
Tags:
Een tag is een stukje code dat geplaatst wordt en onder een bepaalde gebeurtenis wordt geactiveerd. Het bijhouden van conversies in Google Ads is een tag. Deze wordt geactiveerd wanneer er conversie plaats vindt. Dit zijn triggers.
Triggers:
Een trigger geeft aan op welk moment een tag wordt ingeladen. Dat kan dus zijn wanneer er conversie plaats vindt, maar in andere gevallen dus ook als er een pagina geladen wordt, er op een button wordt geklikt, maar ook wanneer iemand al 5 keer op dezelfde pagina zit. Je hebt helemaal zelf de keuze om dit naar wens in te stellen.
Variabelen:
Variabelen zijn informatie die voor tags en triggers gebruikt kunnen worden. Dat geeft je de mogelijkheid om hele specifieke instructies te geven en deze vervolgens getrackt worden.
Nu gaan we de koppeling maken met Google Analytics.
- Klik naast “Wordt nu bewerkt” op nieuwe tag aanmaken. Vervolgens komt er een pop-up scherm. Verander de naam hier naar Google Analytics.
- Klik vervolgens op het bovenste knopje “Tagconfigruatie” en selecteer Google Analytics – Universal Analytics. Hier moet de “trackingtype” op “paginaweergave” staan.
- Ga hier naar variabelen en klik hier op “Door de gebruiker gedefinieerde variabelen”. We geven de variabelen de naam gaID. Hier vul je vervolgens de UA code van Google Analytics in, dan weet Tag Manager dat hij dit in jouw Google Analytics moet laten weergeven
Stap 4: Controleren of alles correct is ingesteld in Google Tag Manager
Je hebt nu alles ingesteld en wilt natuurlijk weten of je alles op de juiste wijze hebt ingesteld. Dit kun je doen door in het overzicht/dashboard op “voorbeeld” te klikken. Ga vervolgens naar jouw website, dan zal daar een pop-up scherm weergegeven worden met GTM informatie. Als je alles goed hebt ingesteld, zal de volgende melding weergegeven worden. Zo niet, loop dan de stappen opnieuw door.
Voorbeeld doorvoeren
Als alles goed in voorbeeldmodus is weergegeven, dan is het belangrijk om deze te “pushen”. Dat doe je door rechtsboven in het overzicht op verzenden te drukken en vervolgens op publiceren.
Google Tag Manager iets voor mij?
Ik denk dat je als ondernemer of marketeer zeker gebruik moet maken van Google Tag Manager. Je kunt hier heel veel waardevolle en gedetailleerde informatie uitkrijgen. In de volgende blogpost ga ik het hebben over hoe je kunt kijken hoe vaak er precies op een knop wordt geklikt en hoe je dit bijvoorbeeld als KPI in Google Analytics kunt laten zien.
Heb je nog vragen over Google Tag Manager? Neem dan gerust contact met ons op!