Home » Blog » Analyseren » Hoe meet je de effectiviteit van een landingspagina?

Hoe meet je de effectiviteit van een landingspagina?

Analyseren
Geen reacties
3 minuten lezen
hoe-meet-je-de-effectiviteit-van-een-landingspagina-

Bij landingspagina’s is het belangrijk om bezoekers om te zetten tot leads. Je kan zo 1, 2, 3 niet de effectiviteit van een landingspagina zien. Daarom is het aan jou om analyses van je landingspagina’s te maken. Zo kun je achter het bereik, impact en betrokkenheid van de pagina komen.

4 metrics waarmee jij de effectiviteit kan bepalen

1.   Paginaweergave

Paginaweergaven zegt iets over hoe vaak een pagina bekeken is. De kans is groot dat je dit vaak bekijkt binnen Google Analytics. Ook wanneer je bijvoorbeeld een advertentiecampagne hebt lopen. Dan is het belangrijk om te weten of dit een effectieve campagne is. Als je bijvoorbeeld targeting hiervan verandert, levert dat dan meer paginaweergaven op? Veranderd dan ook de verhouding tussen paginaweergaven en conversie?

2.   Paginaweergaven vs verzonden formulieren

Zodra je weet hoeveel paginaweergaven er zijn, wil je daarbij ook graag weten hoeveel verzonden formulieren er zijn geweest. Houd wel in je achterhoofd dat heel veel dingen deze metric kunnen beïnvloeden. Sommige bezoeker moeten bijvoorbeeld een nachtje slapen om tot een handeling over te gaan, terwijl andere direct je website al zullen verlaten. Timing komt hier bij kijken en dat heb je zelf niet altijd in de hand.

3.   Conversieratio

Het conversieratio hangt af van het aantal bezoekers met het doel (conversie) dat je graag wilt. Laten we in dit geval een webshop nemen. Deze heeft 100 bezoekers per dag, waarvan 1 een aankoop hebben gedaan. 1/100 = 0,01 x 100 = 1%.

4. Aantal leads

Deze metric zie jij het liefst zo hoog mogelijk. Het aantal leads is het totale aantal leads die gegenereerd zijn. Als dit hoog is weet je dat je een goede landingspagina hebt.

Tools om effectiviteit te meten

1. Google Analytics

Grote kans dat je al Google Analytics (GA) gekoppeld hebt aan je website.

landingspagina-effectiviteit-meten-google-analytics

Als je dit nog niet doet, doe dit dan snel. We hebben een handleiding gemaakt over hoe je dit kunt koppelen. Google Analytics geeft inzicht over de bezoekers van een gekoppelde website. Zo kun je algemene statistieken inzien, maar ook over inzicht krijgen in speciale pagina’s zoals een landingspagina.

Binnen GA is het ook mogelijk om conversies in te stellen. Op die manier weet je welk percentage van de bezoekers op een pagina een doel bereiken.

Indien je een speciale knop wilt meten, is dit mogelijk om via Google Tag Manager in te stellen. Hier heb ik een tijdje geleden een artikel over geschreven. Dat geeft je duidelijke handvaten over hoe je dit moet instellen.

2. Hotjar

Hotjar is een handige tool om gebruikers te visualiseren. Door het gebruik van heatmaps kun je de beweging en klikken, opnames van sessies en feedback van gebruikers zien.effectiviteit-landingspagina-metenMet deze informatie kunnen websites nog beter geoptimaliseerd worden. Hotjar heeft ook nog een interessante tool voor, genaamd Forms. Met deze tool kunnen formulieren worden gemeten. Het laat je zien hoeveel sessies er zijn geweest met daarbij het conversieratio. Ook geeft het precies aan bij welke velden iemand is afgehaakt. Daardoor ben je in staat formulieren zo optimaal mogelijk aan te bieden.

hotjar-effectiviteit-landingspagina-meten

3. Facebook Pixel

Adverteer je via Facebook? Dan kun je gratis de Facebook Pixel installeren. Deze pixel stelt jou in staat om allerlei conversies te meten. Hierdoor weet je het precieze effect van alle advertenties die via Facebook worden gepromoot. In het advertentie centrum van Facebook kun je deze naar wens instellen.

4. Google Ads Tag

Net zoals Facebook. is er natuurlijk voor Google Ads ook een tag beschikbaar waarmee jij de conversie van je advertenties kunt meten. Deze moet je instellen via Tag Manager. Hoe je dit het beste kunt doen, wordt in deze handleiding van Google uitgelegd.

Succes met het meten van de effectiviteit van je landingspagina

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu