Het is je misschien nog even ontgaan, of niet, maar vanaf juli 2023 zal Google volledige intrede maken met het platform Google Analytics 4 of afgekort GA4. Het huidige platform Google Analytics (3) oftewel Google Universal Analytics (GUA) zal dan komen te vervallen. Hoe kun je jezelf en jouw organisatie hier op voorbereiden? En welke stappen dient jouw bedrijf te ondernemen op de verandering in het Google landschap? We helpen jullie graag door middel van dit artikel voorruit.
Misschien heb je tijdens het gebruik van Google Universal Analytics de volgende melding al gezien; “We introduceren een nieuwe versie van Google Analytics waarmee u precies de inzichten verzamelt die essentieel zijn voor een slagvaardige toekomst. U kunt de nieuwe versie van Google Analytics gebruiken door een Google Analytics 4-property (voorheen App & webproperty) in te stellen.”
Google Analytics 4 is de veelbelovende versie van Google Analytics Universal. Tevens is het ook direct een rebranding en release van de App, Web en de bètaversie van Google Analytics 4. Toch kun je na de upgrade echt nog wel gebruik blijven maken van Universal Analytics-property het nieuwe platform GA4 bevat namelijk geen historische data De rapportage-interface in Google Analytics 4 is behoorlijk uitgekleed. Hier en daar missen er nog functies die je misschien gewend was te gebruiken in Universal Analytics. De grootste verschillen liggen op de focus waar te targetten onder de nieuwe wetgevingen en innovaties van de markt.
Zo is er rekening gehouden met de Cookieless area binnen het GA4 platform en is er meer focus gelegd op machine learning voor meer inzichten (redictive audiences). Ook is er bij GAU de focus op sessies, terwijl op het GA4 platform de focus ligt op gebruikers. Zie hier een opsomming van de meest kenmerkende verschillen tussen de platformen.
Google Analytics Universal | vs | Google Analytics 4 | Wat houdt het in? |
Session-based datamodel | vs | Event-driven datamodel | Een event-driven datamodel houdt in dat er op basis van events gemeten wordt. Een event is bijvoorbeeld het scrollen door een pagina, het sliden door een slider, het klikken op een button of het bekijken van een video. Nu is het mogelijk om veel van deze informatie te meten met Google Tag Manager, maar dit verandert ook met de komst van GA4. |
Bounce rate | vs | Enganged sessions | De bounce rate die je herkent van de huidige Google Analytics zit niet meer in het GA4 platform In plaats daarvan zijjn er ‘engaged sessions’. In plaats dat er op een bounce wordt gemeten op basis van een interactie binnen dertig minuten, wordt er een engaged session gemeten als er aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
|
Analytics dashborden | vs | Cross platform tracking (alle devices in beeld) | Cross platform tracking oftewel: Cross device tracking is het volgen van gebruikers over verschillende schermen heen. Dit maakt het mogelijk om de consumer journey beter in kaart te brengen, door verschillende meetbare touchpoints. |
Zelf persona’s maken | vs | Machine learning geïntegreerd | In het GA4 platform is machine learning geïntegreerd, dit vult automarisch gegevens aan van een persoon die jouw website/applicatie bezoekt. Zodoende is het makkelijker je doelgroep te bepalen i.p.v. zelf persona’s te moeten opstellen. |
Er zijn ook enkele nadelen van GA4 platform zoals:
- Er nog geen mogelijkheid is om IP-adressen uit te kunnen sluiten.
- Er kunnen (nog) geen weergaven aangemaakt worden.
- Jouw rapportages zien er anders uit.
- Je Google Analytics (4) en Google Tag Manager moeten opnieuw (en anders) ingericht worden.
En het feit dat je oude data kunnen niet mee verhuisd kan worden! Zorg daarom dat je jouw huidige data goed opslaat voor de due date van het GAU platform. Het is belangrijk dat je snel begint met de inrichting van het GA4 platform om zoveel mogelijk inkomende data hier al in te borgen. Je kunt beide platformen naast elkaar gebruiken, fijn zodat je niet direct in het diepe gegooid wordt. Dit doe je door middel van een property aan te maken in je huidige Analytics platform en de drukken op de button: ‘’instel assistent voor GA4’’. Zo kun je stap voor stap door de implementatie gaan. Zie de afbeelding ter toelichting:
Ook heeft Google, om de overstap gemakkelijker te maken, een demo account beschikbaar gesteld met demodata. Via deze demo kun je zelf ervaren hoe de nieuwe weergaves eruitzien en wat je nou precies kunt doen met de nieuwe GA4 property. Hierbij de link naar de pagina van Google om toegang te krijgen tot het demo account.
Nu je alle ins- en outs weet van het nieuwe Google Analytics 4 platform is het natuurlijk tijd om aan de slag te gaan! Het belangrijkste van de inrichting binnen jouw platform is dat je het overzicht bewaard om zo veel mogelijk van jouw klant data te kunnen verzamelen waarbij succes gegarandeerd!