Home » Blog » E-commerce » Ik wil een webshop starten, maar waar moet ik aan denken?

Ik wil een webshop starten, maar waar moet ik aan denken?

Development, E-commerce, Regelgeving
7 minuten lezen

Je hebt een goed idee om een webshop te gaan starten. Als je een nieuwe webshop wilt (laten) ontwikkelen, zijn er veel punten waarover nagedacht en voldaan moet worden. Je wilt natuurlijk dat een webshop zo goed mogelijk gaat draaien en converteren. Doordat je er goed over nadenkt, kom je er waarschijnlijk achter dat je bepaalde functionaliteiten er wel of niet in wilt hebben. Bij een webshop is het wijs om hier van tevoren goed over nagedacht te hebben, want een webshop is nu eenmaal een grote investering. Middels dit artikel willen we jouw helpen met opzetten van jouw webshop en een leidraad geven van waar je precies allemaal op moet letten.

Doel webshop

Welke producten wil je gaan verkopen? Welke doelgroepen wil je gaan bedienen? Dat zijn allemaal vragen die je goed doordacht dient te hebben als je graag wilt dat jouw webshop gaat slagen. In Nederland zijn er ruim 41.000 webwinkels volgens Centraal Bureau Statistiek, dat betekent dat de concurrentie op de loer ligt.  Het is dus belangrijk jezelf goed te onderscheiden op basis van een aantal dingen. Je kunt alvast denken aan de waarde propositie die jij wilt gebruiken om je te positioneren.

Eerste paar stappen

Als eerste zou je na moeten denken over de hostingpartij die je gaat gebruiken om daar jouw webshop op te laten draaien. Belangrijk is dat de hosting partij perfect aansluit bij jouw bedrijf en deze goed bij jouw locatie past. Informeer naar downtime en de snelheid die de hostingpartij aanbiedt. Serversnelheid is namelijk een belangrijke ranking factor binnen SEO.

Daarna zou je na moeten denken over de domeinnaam. Zorg dat je een mooie naam verzint dat bij jouw bedrijf past. Probeer een zo makkelijk mogelijke naam te gebruiken, omdat dit eerder onthouden wordt dan moeilijke namen. Houdt het kort en bondig, het liefste zonder leestekens.  Hier kun je controleren of jouw gewenste domeinnaam nog beschikbaar is.

Techniek

Het belangrijkste van een webshop is denk ik toch wel de achterliggende techniek. Er zijn op dit gebied een heel aantal aanbieders, die enorm variëren. In de basis werken ze wel hetzelfde: je kunt producten online aanbieden en klanten online laten betalen. Maar juist door de verschillende aanbieders kun jij jezelf positioneren. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. De meest bekende open-source webshop aanbieders zijn WooCommerce en Magento.  Tussen de twee zitten veel verschillen, die je overigens hier kunt vinden. Kort samengevat biedt WooCommerce genoeg aan webshops die klein zijn, maar heb je de ambitie om heel groot te worden; dan is het handiger om Magento te gebruiken. Je bent vanaf het begin goed voorbereid, echter is hier het kostenplaatje wel hoger van.

Doordat je van tevoren goed nagedacht hebt over de functionaliteiten welke in de shop moeten komen, kun je een webshop aanbieder gaan kiezen. Het is beter van tevoren over alle functionaliteiten na te denken en zeker te weten welke je op je shop wilt, omdat als je dit achteraf wilt toevoegen dit veel tijd en geld kost om aan te passen.

Design

Hoe jouw webshop eruit komt te zien, is van tevoren weergegeven in met een visueel design. Anders weet je niet hoe het eruit komt te zien en of je dit wel mooi gaat vinden. Huizen worden ook niet uit het blote hoofd gebouwd, evenals dat bij een webshop ook nooit gebeurt.

Wettelijke vereisten voor een webshop

Bij een webshop zit je net zoals in elke andere branche aan wetgeving verbonden. De wetgeving speciaal voor webshops is om het vertrouwen van consumenten in winkels te vergroten. De wetgeving vormt een extra bescherming voor de klant, omdat hij/zij en jij (als eigenaar) elkaar niet Face-to-Face ontmoeten. Hiervoor is onder andere de Wet Koop op Afstand in het leven geroepen, om misstanden te voorkomen. Hierdoor kan er natuurlijk verwarring ontstaan. Daarom zijn er de volgende regels bedacht als je een e-commerce bedrijf hebt:

Bedrijfs- en productinformatie

Als webshop eigenaar ben je genoodzaakt jouw bedrijf(s) en productinformatie te geven. Hierdoor informeer jij bezoekers over wie jij bent en wat jou manier van zakendoen is.

De volgende gegevens zijn verplicht om op jouw webshop te hebben.

  • Naam bedrijf
  • Adres bedrijf
  • Telefoonnummer
  • E-mailadres
  • Registratienummer Kamer van Koophandel
  • Btw-nummer
  • Belangrijkste kenmerken van product/dienst die je aanbiedt.
  • De prijs van product/dienst inclusief BTW en eventuele andere belastingen
  • Bezorgkosten
  • Wijze van betaling, aflevering of uitvoering
  • Termijn van aanvaarding aanbod
  • Verschillende stappen tot sluiten overeenkomst met herstelmogelijkheden
  • Cookiemeldingen
  • Algemene voorwaarden
  • Bedenktijd

Bedenktijd

Onder webshops valt, zoals eerder aangegeven, de wet Koop op Afstand. Deze wet maakt mogelijk dat kopers recht hebben op een zichttermijn, anders gezegd de bedenktijd. Binnen deze periode mag de klant het aangeschafte product/service zonder gegronde reden terugsturen. Je mag dit als webwinkel niet weigeren; dat betekent ook dat je geen kosten in rekening mag brengen of eisen dat de verpakking ongeopend moet zijn. Het enige wat je hier mag bepalen, is dat je de verzendkosten voor retourzending op de koper kan en mag afschuiven.  Deze periode moet minimaal 14 werkdagen zijn en moet op jouw webshop te vinden zijn, anders wordt deze automatisch verlengt tot 3 maanden. De wet gaat in zodra de klant het product/dienst ontvangt.

Informatie bij levering

Zodra de producten geleverd worden moet de volgende informatie erbij geleverd worden:

  • Schriftelijke afgesloten overeenkomst of op een duurzaam toegankelijke manier
  • Garantie
  • Serviceverlening
  • Informatie op wijze mogelijke ontbinding
  • Bezoekadres (als dit nog niet eerder is vermeld)
  • Telefoonnummer
  • Automatische ontbinding van betalingsregeling, indien consument product terugstuurt en zijn/haar geld terug wil.

Wil de klant de overeenkomst ontbinden?

Dat mag hij/zij in sommige gevallen. In het geval van een onduidelijk stappenplan, dan mag de klant dit ontbinden. Daarnaast moet je zo snel mogelijk de orderbevestiging sturen, dat kun je het beste doen door dit te automatiseren. Dat zorgt ervoor dat de klant dit het snelste krijgt, want in de tijd dat hij nog niks heeft ontvangen; mag hij het contract ontbinden.

Is er ook een waakhond die op bovenstaande punten controleert?

Ja zeker. De Consumentenautoriteit houdt toezicht op het naleven van bovenstaande informatieverplichtingen. Als zij merkt dat jij bepaalde informatie niet verstrekt, dan kun jij een boete verwachten.

Waar moet ik nog meer aan denken?

Ik heb het al eerder aangehaald: je moet een KVK-nummer hebben. Dat betekent dat je jouw bedrijf of jezelf in moet schrijven bij de Kamer van Koophandel en Belastingdienst. Zonder een KVK-nummer mag je eigenlijk geen producten/diensten online verkopen dus ben je strafbaar. Zorg er dan ook voor dat je vroegtijdig een afspraak maakt bij de Kamer van Koophandel om in ieder geval dit alvast afgedekt te hebben.

Betaalmethodes

Een ander heel belangrijk punt is de betaalmethode. Als je jezelf in Nederland wilt vestigen dan is het handig om iDeal te gebruiken. Maar ga jij naar het buitenland, dan is het misschien wel handig om creditcards en PayPal te accepteren. Hiervoor is het handig om gebruik te maken van een Payment Service Provider, zoals Pay.nl of Mollie. Daar betaal je per transactie een klein deel provisie. Ideaal voor jou als startende ondernemer.

Verzendmethodes

Voor de klant moet het duidelijk zijn wat de verzendmethodes zijn. Hoe worden producten verzonden? Met welk bedrijf worden deze bezorgd? Wat zijn de kosten? Zorg dat je nadenkt over de verschillende verzendmethodes die je aan gaat bieden en daarbij de kosten. Kijk ook naar mogelijkheden over verzenden naar het buitenland, gratis verzending, afhalen etc. Om het jou iets makkelijker te maken, heb je net zoals bij de betaalgegevens aanbieders als het gaat om verzending. Een voorbeeld hiervan is SendCloud; door dat te gebruiken kun je tijd en geld besparen doordat zij als het ware een aantal taken uit jouw handen nemen.

Koppelingen

Wil je jouw webshop koppelen aan eBay, Amazon, Mollie of een ander pakket waar je aan gekoppeld kunt worden? Dan is het van tevoren ook al handig om hierover na te denken. Handig is bijvoorbeeld om sowieso een koppeling te maken met jouw CRM-systeem. Als je dit op voorhand al geregeld hebt, dan wordt er vanaf het begin meteen goed gerapporteerd.

Beoordelingswebsites

Beoordelingssites zijn ook al handig om in te schakelen. Al hoe wel je in het begin nog geen reviews hebt verzameld, is het wel al handig om ze alvast te gebruiken. Dan kun je ze vanaf het begin direct verzamelen. Bekende tools hiervoor zijn: Kiyoh, The Feedback Company, Trustpilot etc.

Ben je al bekend met de principes van Cialdini? Die worden gebruikt om de conversie te verhogen. Een onderdeel hiervan is Social Proof. Met reviews maak jij je website Social Proof, doordat de betrouwbaarheid wordt vergroot.

Keurmerken

Een ander voorbeeld van Social Proof maken van je webshop is door keurmerken te gebruiken. Helaas wordt er regelmatig misbruik gemaakt van keurmerken, dus zorg ervoor dat een eventueel keurmerk, (door)klikbaar is naar de website van het desbetreffende keurmerk. Bekende voorbeelden van goede keurmerken zijn: Webshop Keurmerk, Trusted Shops, Webwinkel Keur.

Beveiliging

Sinds 25 mei 2017 is de nieuwe AVG-wetgeving in gegaan. Alle ins en outs daarover kun je vinden in ons blogartikel “Is jouw website of webshop AVG/GDPR-proof?” Doordat je met persoonsgegevens omgaat, moet je volgens de nieuwe AVG wet passende, technische en organisatorische maatregelen worden genomen om persoonsgegevens te beveiligen. Doordat je op jouw webshop te maken gaat krijgen met persoonsgegevens en bankgegevens, moet je hiervoor een SSL-certificaat hebben. Hierdoor verloopt alle informatie dat op jouw website plaats vindt op een veilige manier.

Zodra je gegevens uitwisselt met jouw internetbureau en/of hostingpartij waar je een samenwerking mee hebt, dan is er een verwerkersovereenkomst nodig om dit legaal uit te mogen voeren. Daarnaast maakt jouw webshop standaard gebruik van functionele cookies. Je bent dit genoodzaakt te melden. Ook voor de LinkedIn en/of Facebook Pixel is dit nodig. Dit zijn dingen die voor marketing doeleinde worden gebruikt, dus dat moet uiteraard ook gemeld worden en de bezoeker de keuze laten dit te accepteren. Een handige plugin hiervoor is Cookiebot.com.

Om de beveiliging van jouw webshop zo goed mogelijk te houden is het ook belangrijk om regelmatig te controleren op updates en deze ook daadwerkelijk uit te voeren. Regelmatig worden er namelijk beveiligingsupdates beschikbaar gesteld, zodra er een securitypatch is opgelost. Belangrijk om deze ook meteen te installeren om de veiligheid van jouw winkel te waarborgen.

Genoeg punten om over na te denken

Zoals je kunt lezen zijn er genoeg punten die komen kijken als je een webshop op wilt starten. Alles hangt af van de wensen die je hebt, maar moeten wel aan een heel aantal vereisten voldoen. Daarom kan het wel handig zijn om met een online specialist te overleggen wat hij/zij ervan vindt. Het is natuurlijk haar/zijn vakgebied en kan jou daarover van alles adviseren.

Menu