Home » Blog » E-commerce » (Gratis) zichtbaarheid van je producten met Google Merchant Center

(Gratis) zichtbaarheid van je producten met Google Merchant Center

E-commerce
Geen reacties
4 minuten lezen
Google-Shopping-gratis-voor-webshops

Goed nieuws voor webshops! 21 april kondigde Google haar nieuwe uitrol aan van het Google Merchant Center. Daarmee kun jij gratis bezoekers naar je webshop krijgen. De uitrol begint in de Verenigde Staten en is naar verwachting aan het einde van 2020 wereldwijd beschikbaar. Deze update stelt jou in staat producten gratis binnen de Shopping sectie van Google te tonen. Voorheen was dit alleen nog maar beschikbaar met betaalde advertenties.

Wat is Google Shopping?

Google Shopping is eigenlijk een combinatie van twee werelden: Google Ads en Merchant Center. Hier vind je een overzicht van de producten die aan jouw zoekopdracht voldoen. Door Google Shopping te gebruiken verkort en vergemakkelijk je eigenlijk het aankoopproces dat via internet plaatsvindt. Daarnaast kun je kwalitatieve bezoekers doorverwezen naar je website krijgen, omdat deze bezoekers doelgericht aan het zoeken zijn.

Naast resultaten direct in de SERP (search engine result page) te tonen, is er ook nog een speciale Shopping sectie, welke te vinden is in de menubalk van Google.

Verschil SERP en Google Shopping

Wanneer je een normale zoekopdracht invult binnen Google kom je terecht op de SERP. Dit resultaat hoeft niet direct een Google Shopping product te zijn en ziet er als volgt uit:

gratis-producten-tonen-in-google-shopping

Naast de resultaten op de SERP is er ook nog de Google Shopping sectie. Dit is eigenlijk een soort van vergelijkingssite die prijzen en allerlei andere informatie vergelijkt met elkaar. In eerste instantie zal alleen de Google Shopping sectie voor niet-betaalde aanbieders beschikbaar worden. De SERP niet.

Wat heeft Google aan deze update?

Als het ware geeft Google jou door deze uitrol gratis bezoekers. Waarom zouden ze dit doen? Nou, dat heeft te maken met het steeds groter worden van Amazon en andere marketplaces. Door webshops de kans te geven producten hierop te plaatsen, worden er naar verwachting veel meer producten hieraan toegevoegd. Daardoor wordt het platform groter en wordt het steeds (kwalitatief) beter om producten te vergelijken met elkaar. En daarmee hoopt Google dat consumenten meer gebruik hiervan zullen maken. Wanneer dit lukt, zal Google een betere marktpositie innemen tegenover marketplaces, zoals Amazon.

Specifieke cijfers zijn nog niet bekend over Google Shopping, dus er kan nog niet echt vergeleken worden met bepaalde periodes. Het is dus even afwachten wat de precieze effecten op de betaalde resultaten van Google Shopping zijn.

Wat heeft jouw webshop eraan?

Wanneer je nog geen gebruikt maakt van het Google Merchant Center, is het raadzaam om je hierop aan te melden. Het is gratis en kan dienen als extra verkoopkanaal. Ook is de verwachting dat websites die de tool gebruiken, sneller door Google geïndexeerd worden. Dat komt doordat Google de productfeeds dagelijks moet controleren. Met deze verwachting kan het jou alleen maar voordelen opleveren. Het enige wat je hoeft te doen is jouw product feed up te loaden naar Merchant Center. Hoe je dat kunt doen, vind je hier. Er zijn verschillende plugins beschikbaar die dit voor je kunnen realiseren, zoals Product Feed PRO for WooCommerce.

Het is dus nog even afwachten wanneer deze uitrol in Nederland beschikbaar is. Naar verwachting is dit voor het einde van 2020. Doe er je voordeel mee en zorg dat je alles op tijd hebt ingesteld. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu