Het is tegenwoordig heel eenvoudig om in contact te komen met bezoekers van jouw website door middel van chat mogelijkheden. Stel dat een bezoeker of klant een probleem of vraag heeft, dan kunnen zij gemakkelijk een chatbericht sturen. Op deze berichten kan heel snel gereageerd worden. Het is dan voor de bezoeker niet nodig om te bellen of een nette mail te sturen. Een online chat kan dus voor de bezoeker een hoop moeite besparen.
De laatste tijd schuift de voorkeur van de consumenten steeds meer naar online chatten. Dit is gebleken uit een onderzoek van ICMI. Zij hebben metingen gehouden bij verschillende websites en webshops. Daaruit is gebleken dat 42% van de consumenten de voorkeur hebben voor een live chat, gevolgd door 23% via email en 16% via social media. Wat we dus kunnen vaststellen vanuit deze cijfers, is dat de consumenten steeds meer gebruik willen maken van een live chat. Een mooie manier om hierop in te spelen is door bekende tools te gebruiken, zoals Jivochat, Watermelon, Zendesk, Trengo en nog vele andere.
Op onze eigen website maken wij gebruikt van JivoChat. Deze is makkelijk in gebruik en heeft verschillende mooie functionaliteiten die gebruikt kunnen worden om de klant beter te helpen. Net zoals bij veel andere online chats krijgt een bezoeker als eerst “We zijn online! Hoe kunnen wij je helpen?” te zien. Dan is het ook nog mogelijk om na een aantal seconden een pop-up tevoorschijn te laten komen met “Hallo! Kan ik je misschien helpen?”. Een bezoeker heeft dan de mogelijkheid om snel in contact te komen met een medewerker van de website/webshop. Maar een van de functies die ik het interessants vind, is de pointer functie. Hiermee kun je op de pagina van de bezoeker verschillende elementen aanwijzen.
Een geautomatiseerde chat
Een andere manier om online te chatten is door middel van chatbots. Dit is een robot die praat tegen de bezoeker. Omdat veel van deze chatbots gebruik maken van kunstmatige intelligentie (AI) worden ze steeds beter met het beantwoorden van vragen. Het is natuurlijk ook mogelijk om zelf een paar antwoorden in te stellen die gekoppeld kunnen worden aan bepaalde vraagstellingen.
Vaak zijn chatbots duurder in aanschaf en zitten er nog maandelijkse kosten aan verbonden. Maar natuurlijk zijn er ook goedkopere chatbots die je kunt gebruiken, waar je zelf vragen aanmaakt die een gebruiker krijgt te zien zodra ze interactie zoeken. Zo kun je bijvoorbeeld al vragen naar een klantnummer, emailadres en/of wat hun vraag is. Op deze manier kan een medewerker van jouw bedrijf aan de hand van deze gegevens een directere oplossingen bieden aan de bezoeker.
Hoe kan een online chat jouw bedrijf helpen?
Een online chat heeft steeds meer de voorkeur. Chats zorgen voor een snelle en gemakkelijke manier voor klanten om contact op te nemen. Het is dus een extra touchpoint voor in jouw customer journey. Door een snelle persoonlijke reactie zal een klant zich gewaardeerd voelen. Het is dus een echte must als het gaat op het gebied van service!