Home » Blog » Marketing » Beïnvloedingsprincipes van Cialdini voor websites en webshops

Beïnvloedingsprincipes van Cialdini voor websites en webshops

Marketing
Geen reacties
4 minuten lezen
beinvloedingsprincipes-cialdini

Een van de meest bekende experts op het gebied van overtuigen en beïnvloeden is Dr. Robert Cialdini. Hij is hoogleraar en onderzoeker, schrijft boeken en geeft lezingen over beïnvloedingsprincipes. Hij heeft 7 principes bedacht over hoe je mensen kunt beïnvloeden. Deze zijn toepasbaar op je eigen website en webshop.

1. Wederkerigheid

In het woordenboek is de definitie van wederkerigheid: “de onderlinge verplichting binnen een relatie om een gift te beantwoorden met een tegengift”. Dat houdt eigenlijk niets anders in dan geven en nemen. Een voorbeeld zie je hieronder. Daar krijg je als je jezelf inschrijft voor de nieuwsbrief, 50% welkomskorting. Daardoor zal een bezoeker sneller geneigd zijn om hun email adres achter te laten en kun je ze uiteindelijk retargeten bijvoorbeeld. Daarmee verhoog je de kans dat ze een product of dienst afnemen.

lidl-nieuwsbrief

Bovenstaand voorbeeld zou je dus ook kunnen voorvertalen naar je eigen website of webshop. Zo kun je bijvoorbeeld korting of een E-book aanbieden in ruil tegen een email adres. Bezoekers zullen dan sneller overwegen om hun email adres in te vullen.

2. Commitment en consistentie

Commitment is eigenlijk het enthousiast maken van je website of webshop aan een bezoeker. Consistentie komt daarbij om de hoek kijken als diegene de aandacht op je website/webshop houdt. Als je zegt dat je iets gaan doen, zal je datgene waarschijnlijk ook gaan uitvoeren.

3. Sympathie

Sympathie is voor de meeste mensen een factor om toch voor diegene iets te doen. Zo werkt dat bijvoorbeeld ook bij website en webshops. Dat kan ontstaan doordat er content op de site is dat jou aanspreekt. Manieren om sympathie op te wekken kunnen zijn om een sterke Over ons pagina te schrijven, waarmee je de bezoekers raakt. Ook kan bijvoorbeeld een vriendelijke klantenservice enorm helpen.

4. Social Proof

Social Proof gaat over de invloed van andere op jouw keuze. Ga maar eens na: “zal ik dat/die product of dienst wel kopen nu ik die slechte recensies heb gezien?”. Een ander voorbeeld hierbij is Word-of-Mouth (WOM), bijvoorbeeld je vraagt aan een vriend/vriendin waar pas hun tuin is gedaan of de tuinman goed en betrouwbaar was. Diegene zegt dat het een fijne tuinman was, die ook echt kwaliteit heeft geleverd. Vervolgens kies je voor diegene.

Op deze manier kun je ook reviews toevoegen aan je website, Facebook account of Google My Business. Zo kun je laten zien dat je betrouwbaar bent en dat mensen je waarderen. Dat kan een stimulans zijn om voor jouw product of dienst te kiezen.

5. Autoriteit

Autoriteit wordt in de ogen van de mens gezien als iemand die veel expertise heeft. Bijvoorbeeld nieuws dat de NOS publiceert, heeft een hoge autoriteit. Hetzelfde geld voor zoekresultaten die hoog in de SERPS komen, die vertrouw je meer dan pagina’s op pagina 6. Het is nou eenmaal zo dat je sneller experts geloofd. Zo kun je bijvoorbeeld aantonen dat je een expert bent door functies, nominaties, prijzen en keurmerken te tonen.

6. Schaarste

Als je op city trip naar Barcelona wilt, ga je jezelf als eerst verdiepen in vliegtickets en hotels.

schaarste-social-proof

Zodra je op Transavia gaat kijken naar vliegtickets, zie je dat er nog maar 1 ticket beschikbaar is voor de goedkope prijs van €100. Terwijl je verder kijkt voor hotels, zit het je toch niet helemaal lekker. Je denkt shit… straks heb ik de ticket niet en moet ik een stuk meer betalen. Dat is een natuurlijke drang die je nu hebt en zal iedereen overkomen. Schaarste kan dus een stimulans zijn voor consumenten om producten te kopen. In je eigen website of webshop zou je dit kunnen aanduiden met: “tijdelijke aanbieding, op=op!”.

7. Eenheid

Dit is het nieuwste beïnvloedingsprincipe dat Cialdini heeft toegevoegd aan de bestaande beïnvloedingsprincipes. Eenheid is niets anders dan dat je je verbonden met een merk, product of dienst bent. Er ontstaat een bepaald groepsgevoel bij een eenheid, en daardoor zal de kans groter zijn dat je je laat beïnvloeden door deze groep.

7 principes van Cialdini; leuk maar wat nu?

Met deze principes kun je de conversies op jou online kanalen verhogen. De principes zijn een goed uitgangspunt om je website of webshop te verbeteren. Ze spelen namelijk in op irrationele behoeften, dus dat betekent niet dat het voor iedereen werkt, maar wel als mens gevoelig voor zijn. Probeer ze is en kijk of je de verschillen in conversies ziet!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu