Home » Blog » Gebruiksvriendelijkheid » Het belang van een goede customer journey

Het belang van een goede customer journey

Gebruiksvriendelijkheid, Marketing
Geen reacties
3 minuten lezen
Customer Journey

Als je op reis gaat, wil je natuurlijk dat alles zo soepel mogelijk verloopt en dat je een goed gevoel krijg. Dit is ook zo het geval voor de klanten die je hebt. Als je ze tijdens de oriëntatiefase een goed gevoel kan geven, dan zullen ze ook sneller de keuze maken om een dienst of product te kopen. Er zijn talloze manieren om dit te doen maar het begint allemaal met de customer journey.

Wat is eigenlijk een customer journey?

Met een customer journey breng je in kaart welk traject een klant of toekomstige klant aflegt om over te gaan tot aankoop van een dienst of product. Tijdens dit traject zijn er 3 fases, voor het gebruik, tijdens het gebruik en na het gebruik.

Voor het gebruik

Tijdens de beginfase wordt de klant bewust van je dienst of product, op dat moment is de klant passief en zal hij/zij getriggerd moeten worden om een actieve klant te worden. De eerste trigger die een klant vaak ziet is een zoek resultaat in de zoekmachines. Dus zorg dat je een sterke SEO campagne en marketing campagne achter je product of dienst hebt zitten.

Door een van de triggers zal een klant overgaan om achter meer informatie te komen door middel van een onderzoek. Omdat hij/zij op onderzoek gaat, komt hij/zij ook terecht bij concurrenten. Maar als jij kan zorgen dat ze een goed gevoel krijgen en bij jou willen blijven dan is de kans aanzienlijk groter dat ze tot aankoop over gaan.

Tijdens gebruik

Heeft de klant een dienst of product gekocht, dan zullen er verschillende contact momenten zijn om te zorgen dat het soepel gaat. Bijvoorbeeld bij een dienst, je hebt op het begin misschien wel een gesprek om de wensen van de klant helemaal in kaart te brengen. Vervolgens kun je de wensen omzetten in een email, een design of een product.

Zorg dat je deze contact momenten ook in kaart brengt als je een customer journey aan het maken bent.

Na gebruik oftewel de nazorg

Als een dienst of product eenmaal geleverd zijn aan de klant dan stopt daar vaak alles. Het einde van de reis kan het maken of breken, maak van het einde dus een beetje spektakel als je een dienst of product hebt geleverd.

Mocht het zo zijn dat de klanten nog problemen hebben, ga dan op zoek naar oplossingen die je kunt bieden aan de klant om te zorgen dat ze wellicht nog een nieuwe dienst of nieuw product kopen. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze geen andere problemen hebben en dat alles perfect is op dat moment. Hier komt dan het stukje nazorg om te hoek kijken.

Neem contact op met klanten door middel van een telefoontje, chat berichtje of wellicht een e-mailcampagne.  Vraag hoe het allemaal gaat en/of hun aankoop nog bevalt. Het komt vaak voor dat ze een aantal dingen anders willen. Speel op die dingen in en probeer een bestaande klant weer door een nieuw proces heen te laten gaan. Maar het belangrijkste dat je hier eigenlijk creëert is het gevoel van loyaliteit aan hun bedrijf. Hierdoor zullen ze ook loyaliteit tonen aan jouw diensten of producten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu