Home » Blog » Marketing » Content Marketing tips voor 2020

Content Marketing tips voor 2020

Algemeen, Marketing
Geen reacties
3 minuten lezen
content-tips-2020

Het nieuw jaar staat weer voor de deur. Elk jaar zijn er nieuwe veranderingen en trends die zich afspelen. Zo zal dat dit jaar dus ook zijn. Ik wil je in dit artikel meenemen over content marketing tips voor 2020. In dit artikel probeer ik jou te helpen om goede content te produceren en jou zo goed mogelijk voor te bereiden op wat er komen gaat!

Voice Search

Afgelopen jaar is voice search al toegenomen. De Google Home, Amazon Alexa en Apple’s Siri zijn voorbeelden van apparaten waar Voice Search mee gepaard gaat. Echter was hier ook veel opspraak over, want hoe zit het nu met je privacy? Het was gebleken dat Amazon’s medewerkers gesprekken afluisterden van mensen die in de buurt zijn van het voice apparaat. Toch zal het gebruik volgend jaar gewoon stijgen. Hoe het gebruik in Nederland met Voice apparaten is, is niet bekend. Wel was Nederland in 2018 het snelst stijgende land in gebruik van de Google Assistant sinds de lancering.

Wat je hier tegen kunt doen, is content te optimaliseren op spraak. Belangrijk is dat je het verschil weet tussen spraakgestuurd zoeken en een normale zoekopdracht. Bij een spraak zoekopdracht zal er vaak vanuit een vraag worden gevraagd: “Wat is….”

Mobielvriendelijkheid is een vereiste!!

We wisten al dat dit eraan zat te komen. Meer dan de helft van de zoekopdrachten gebeurd via smartphones tegenwoordig. Daarom is het belangrijk om de ervaring die mensen op hun mobiel hebben zo goed mogelijk te laten zijn. Een manier om je website hierop te testen is via de Google Mobile Friendly test. Deze zit in de meeste gevallen al in je Google Search Console. Dus als er een ernstig probleem ontstaat na het wijzigen van je website, dan zul je daar al snel een mailtje over ontvangen.

Belangrijke punten die je kunt doen voor mobiel gebruik zijn het optimaliseren van inhoud (elementen, tekst, afbeeldingen, video’s etc) en het optimaliseren van laadsnelheid. Dat verhoogt de gebruikerservaring.

Content uitbesteden en/of hergebruiken

Een optie die je volgend jaar kunt doen, is het uitbesteden van de contentcreatie van jouw product, merk etc. Het kan namelijk erg tijdrovend zijn om dit te regelen voor je bedrijf. Deze content kan later aangepast worden en hergebruikt waar dit kan. Zo heb je een goed beeld van wat je moet doen, zonder dat je daar zelf een echt plan voor nodig hebt.

Ook zijn er tools, zoals Photoshop en Canva waar je een eigen soort content template kan maken. Zo kun je die gebruiken in elke post. Op die manier houd je hetzelfde stramien aan in uitingen naar de buitenwereld. Dat ziet er professioneel uit!

Video en audio content moeten eigenlijk deel uitmaken in je marketingstrategie

Contentmarketing is niet alleen maar tekst gebaseerde inhoud, zoals blogartikelen. Het gaat verder dan dat. Podcasts en video zijn afgelopen jaar enorm toegenomen. Zo is er is er onderzoek gedaan naar video en geconcludeerd dat 45% van de mensen meer dan een uur video kijkt op platformen, zoals Youtube en Facebook. Hetzelfde geldt voor podcasts. Was het jou al opgevallen dat je binnen Spotify en Apple Music steeds meer podcasts beschikbaar hebt? In een onderzoek uit 2016 van Statista is gebleken dat 45% van de totale wereldwijde internet gebruikers tussen 25 en 34 jaar naar postcasts luisterden. Moet je nagaan hoe dat in de afgelopen paar jaar is toegenomen. Kijk daarom eens naar de mogelijkheden van podcasts en hoe je dat zou kunnen inzetten voor je bedrijf.

Kijk eens naar Topic Clusters

Topic clusters zijn goed voor de vindbaarheid (SEO). Wat dit precies inhoudt, kun je op deze pagina over Pillar Pages vinden. Zo’n topic cluster is meestal een short-tail zoekwoord waar veel zoekvolume op is, zoals websites. Het verwijst naar een aantal gerelateerde onderwerpen binnen dezelfde site en zijn vaak long-tail zoekwoorden waar minder zoekvolume op is. Hier kun je denken aan wat kost een website, websites voor MKB-bedrijven, website voor multinationals etc. Op deze manier kun je je kennis uiten en inhoud van kwaliteit maken. Je straalt daardoor autoriteit uit en dat kan ervoor zorgen dat je goed hierop rankt!

Ga aan de slag hiermee

Contentcreatie blijft een lastig vak. Het is niet eenvoudig om er de juiste resultaten mee te bereiken. Met bovenstaande tips kun je aankomend jaar je content strategie verder uitbouwen. Ik hoop dat je er iets aan hebt en er resultaten mee behaald. Succes ermee!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu