Home » Blog » Marketing » Wat is het verschil tussen follow en no-follow links?

Wat is het verschil tussen follow en no-follow links?

Marketing
Geen reacties
4 minuten lezen
verschil-no-follow-en-follow-links

Je wilt graag dat je website hoger binnen Google en andere zoekmachines rankt. Een manier hoe je dit kunt realiseren is door op andere websites links te plaatsen die terugverwijzen naar je eigen website. Kwalitatieve backlinks kunnen ervoor zorgen dat je al snel beter rankt. Een aspect dat hierbij komt kijken is of je een link een follow of een no-follow tag meegeeft. Maar wat is het verschil tussen de twee?

Wat is een backlink?

Een backlink is een link die verwijst naar een andere website. Dat kan zijn naar de homepage of een andere pagina binnen een website.

Een voorbeeld: ik schrijf een blogartikel over WordPress plugins. In het artikel verwijs ik naar de plugin via een link. Dat is dus een backlink naar de website van de desbetreffende plugin. Dit noem je ook wel extern linkbuilden.

Naast extern linkbuilden kan je ook nog intern linkbuilden. Hier verwijs je eigenlijk van een pagina op je eigen website naar een andere pagina, ook op je eigen website.

Wat is het verschil tussen Follow en No-Follow?

Je weet nu wat een backlink is. Wanneer iemand een link plaatst, heeft diegene de optie om een backlink follow of no-follow mee te geven. Deze twee zijn behoorlijk verschillend van elkaar, dus het is belangrijk te weten wat de verschillen zijn.

Follow

Een backlink wordt als het ware gezien als een aanbeveling. Het laat in de ogen van zoekmachines zien dat je relevant bent. Bij een Follow (volg) link wordt de linkwaarde doorgegeven aan het domein waar naar toe verwezen wordt. Op die manier werk je aan jouw domain- en page authority (DA + PA)

In een onderzoek van Backlinkio valt te zien dat de eerste zoekresultaat gemiddeld 3.8x meer backlinks heeft dan posities 2 t/m 10.  Je kunt dus wel stellen dat backlinks cruciaal zijn voor hogere rankings.

Een follow link ziet er als volgt uit:

<a href=https://www.website.nl/”>Website</a>

No-follow

Naast Follow zijn er ook nog No-Follow links. Als bijvoorbeeld een website een lage DA of PA heeft, kun je er voor kiezen om een no-follow tag mee te geven aan de backlink. Op die manier wordt de linkwaarde niet doorgegeven. Zo kun je voorkomen dat een link slechte invloed heeft op jouw posities binnen zoekmachines.

Een voorbeeld van hoe zo’n no-follow link eruit ziet is:

<a href=https://www.website.nl/” rel=”nofollow”>

Hoe ontdek je Follow en No-Follow links?

Wanneer je een link selecteert op te knippen en vervolgens op de rechtermuisknop drukt, krijg je een soort menu te voorschijn. Hier kies je “inspecteren”. Als het goed is opent er dan automatisch een HTML overzicht van de code van de desbetreffende website en link. Hier kun je vervolgens zien of het een follow of no-follow link is.

Wanneer gebruik je een no-follow link?

Je gebruikt een no-follow link als je niet wilt dat de linkwaarde moet door worden doorgegeven naar de website waar naartoe wordt gelinkt. Dat kan meerdere redenen hebben, namelijk:

Betaalde link

Dat kan een link vanaf een startpagina zijn o.i.d. Er is daarvoor een link betaald. Google raadt het dan ook aan om deze no-follow mee te geven. Zij zien graag namelijk dat websites natuurlijke linkprofielen opbouwen. Wanneer een website beheerder betaalt voor een link naar zijn eigen website, is dat niet het geval natuurlijk.

Onbetrouwbare content

Op het internet kan vrijwel iedereen iets plaatsen. Dat zorgt er soms voor dat er onjuiste informatie wordt gegeven. In reacties op blog artikelen of foras kunnen bezoekers allerlei reacties geven. Gelukkig dat er bij WordPress automatisch aan reacties een no-follow tag wordt meegegeven.

Widgets en infographics

Op je website kun je bepaalde widgets of infographics hebben die naar de leverancier van deze content verwijzen. Wanneer je een follow link plaatst, hebben zij eigenlijk baat hierbij en help jij hen te profiteren van die link. Je kunt er dan voor kiezen een no-follow tag mee te geven. In 2013 raadde Matt Cutts van Google dit dan ook aan.

Heb ik dan wel iets aan een no-follow link?

De waarde die een no-follow link moet je niet onderschatten. Een link met een no-follow tag is toch altijd beter als helemaal geen link. Het vergroot namelijk de kans dat iemand op een link klikt, zo is het mogelijk meer naamsbekendheid en bezoekers te krijgen. Er zijn veel discussies die gaan over een positief effect of niet van de no-follow links.

Kortom, komen follow en no-follow links neer op het wel of niet volgen van links van websites naar een andere websites. Wanneer je actief bezig bent met linkbuilding is het belangrijk dat je een goede mix hiertussen hebt. Anders kan Google je een “boete” opleggen. Link er op los, zou ik zeggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu