In de vorige week hebben we conversiekillers behandeld. Dat waren veelvoorkomende punten waarop de kans op conversie achterblijft. Daarom wil ik op die punten een aanvulling doen met hoe je dit juist kunt vergroten en de conversie kan laten groeien!
Conversie Growers
1. Houdt het relevant voor de bezoeker.
Houd het Google EAT-principe aan voor je webpagina’s. Daarin wordt expertise, autoriteit en betrouwbaarheid in benoemd. Zo houd je het relevant voor de bezoeker. Een bezoeker komt namelijk altijd met een doel op jouw website. Jouw taak als websitebeheerder is dan ook om deze zo goed mogelijk te informeren. Plaats daarom zoveel mogelijk relevante informatie om het doel van de zoeker waarmee diegene je site bezoekt te voorzien. Ik kan het niet vaak genoeg zeggen: denk altijd vanuit de bezoeker, niet vanuit jezelf!
2. Voeg een waardepropositie toe
Waarom zou een bezoeker bij jou een product of dienst af moeten nemen? Er zijn tenslotte zoveel andere afnemers, dus waarom jij? Zorg dat je deze waardeproposities op je website plaatst, zodat je de bezoeker kunt overtuigen om voor jou te kiezen. Dat is tevens iets uit een vorige blogpost van de beïnvloedingsprincipes van Cialdini.
Weet je niet wat jou onderscheidend maakt tegenover de concurrentie? Ga eens rondkijken op het internet, want ik weet zeker dat jij net iets anders bent dan de concurrent.
3. Logische sitestructuur
Houdt een logische sitestructuur aan, zodat het voor de bezoeker duidelijk is waar diegene zich bevindt op je website. Voorbeeld hiervan die wij zelf gebruiken is:
.nl
nl/expertises
nl/expertises/webdesign
nl/expertises/webdesign/webshop-laten-maken
Daarnaast is het ook een aanrader om gebruik te maken van broodkruimels. Zo kan een bezoeker namelijk makkelijk teruggaan naar de pagina’s waar diegene vandaan komt. Op die manier raakt hij de weg niet kwijt op je website.
4. Straal vertrouwen uit
Belangrijk het voor websites om vertrouwen uit te stralen. Zou jij producten/diensten afnemen van iemand die je niet vertrouwt? Je kunt dit het beste doen door de volledige bedrijfsinformatie toe te voegen aan je website. Denk hierbij aan naam, adresgegevens, KVK-nummers etc. In het geval van een webshop is het raadzaam om keurmerken te gebruiken waarbij zij zijn aangesloten. Ook stralen reviews vertrouwen uit. Dit kun je door bijvoorbeeld door een extern bedrijf laten doen, zoals Kiyoh.
5. Schrijf duidelijke AIDA-teksten
Goede overtuigende teksten zijn ook van cruciaal belang om bezoekers te overtuigen om tot een actie over te gaan. Een mooi model dat je hierbij kunt gebruiken is AIDA. Die kun je onderverdelen in vier pijlers, namelijk:
Attention
Dit is de eerste stap van dit model. Hier moet je de aandacht trekken van de bezoeker. De beste manier om dit te doen is om een probleem te schetsen waar deze bezoeker zich in herkent.
Interest
Dit is de tweede stap van het model. Hier wil je dat de bezoeker interesse krijgt in je product/dienst. Bijvoorbeeld door voordelen van iets te noemen. Na het lezen van de tekst moet hij denken; “hey dat klinkt interessant”.
Desire
In de derde stap kweek je een soort verlangen naar een product/dienst. Hier moet de bezoeker de noodzaak zien van het product/dienst en uiteindelijk het willen.
Action
Dit is de laatste stap. Hier gaat de bezoeker daadwerkelijk over tot actie.
6. Opvallende call to actions
Call to actions moeten ervoor zorgen om een bezoeker tot een actie te laten uitlokken. Dat kan bijvoorbeeld zijn; contact opnemen, bellen, iets aanvragen of iets kopen. Deze call to actions komen over het algemeen voor in buttons, zodat een bezoeker ze eerder opmerkt. Je kunt ervoor kiezen om de button te stijlen met een opvallend kleurtje.
7. Gebruik laagdrempelige formulieren
Welke informatie is nu echt van belang voor mij? Vaak zie je dat er bij een formulier veel informatie moet worden ingeven. Dat schrikt een bezoeker af en dat resulteert in dat dat formulier overgeslagen wordt. Ga daarom na welke informatie je nu echt nodig hebt, om zo je formulier hier zo goed mogelijk op aan te passen. Daardoor zullen bezoekers sneller geneigd zijn je formulier volledig in te vullen.
8. Mobiel vriendelijkheid
Dat we anno 2019 nog aan mobiel vriendelijkheid moeten denken is logisch. Jullie hebben het in Search Console wel gezien denk ik. Jouw website wordt tegenwoordig gecrawld door de Google Bot Smartphone. Dat houdt in dat het mobiel vriendelijk moet zijn. Wanneer je mobiel niet mobiel vriendelijk is, dan kunnen mensen op een smartphone jouw website niet goed kunnen gebruiken. En daardoor zullen ze dus heel snel de site verlaten. Ga daarom Search Console na en kijk bij Mobiele Bruikbaarheid. Daar zullen eventuele problemen zich laten zien.
9. Verplicht een account aan moeten maken.
Een voorbeeld bij webshops is vaak dat je iets in je winkelmandje hebt geplaatst en wilt afrekenen. Vervolgens moet je verplicht een account aanmaken om je bestelling te kunnen plaatsen. Hier zullen sommige mensen op afhaken, omdat mensen snel willen bestellen en bijvoorbeeld niet vast willen zitten aan een nieuwsbrief van dat bedrijf.
Ga aan de slag!
Ik hoop dat je wat gehad hebt aan bovenstaande tips om je conversie te laten groeien. Ga ermee aan de slag en kijk of het werkt op je website!
Heb je nog vragen over conversie? Neem dan gerust contact met ons op!