Elk jaar voert Google een aantal algoritme updates uit. Dat is allemaal om iemand die een zoekopdracht uitvoert van nog betere zoekresultaten te voorzien. De meest recentste update is afgelopen 25 oktober geïntroduceerd. Deze update wordt BERT genoemd. Misschien dacht je al aan Bert en Ernie, maar nee helaas “Meneer banaan in je oor” staat los van deze update. Het heeft betrekking op het beter begrijpen van zoekopdrachten.
Wat is BERT?
Bidirectional Encoder Representations from Transformers, afgekort BERT, is een algoritme dat kunstmatige intelligentie (AI) gebruikt. Nieuw in deze update is dat BERT de context en relaties van alle woorden in een zin gebruikt. Dat was voorheen niet zo, dus in de nieuwe update begrijpt BERT dat wel. Hij kan dus de volledige context van een specifiek woord achterhalen. Dit doet BERT door te kijken naar de woorden die voor en na een bepaald woord komen. Op die manier weet Google nog beter wat jij bedoelt met je zoekopdracht en kan zij jou nog betere zoekresultaten bieden. Daarom noemt Google dat dit haar belangrijkste update is in de afgelopen 5 jaar. Het lijkt erop dat dit een vervolg is op de Voice-Search trend die er gaande is. Door die trend worden er steeds langere zoektermen gebruikt.
![Google-BERT-Update-hoe-ziet-het-eruit](https://www.squareconcepts.nl/wp-content/uploads/2019/11/Google-BERT-Update-Query-Parking-on-a-hill-with-no-curb-1024x640.jpg)
Wanneer is Nederland aan de beurt?
Dat is nog niet bekend. BERT is als eerste in de VS uitgerold. Vervolgens wordt het rustig aan over de rest van de wereld uitgerold. Een exacte datum over wanneer het in Nederland beschikbaar wordt gesteld, is nu dus nog niet precies te zeggen.
Wat betekent dit voor je eigen website of webshop?
In principe verandert er niets. Het enige is alleen dat Google nu de zoekopdrachten steeds beter begrijpt, waardoor Google een zoeker betere zoekresultaten wilt tonen. Dat kan leiden tot dat websites beter gaan ranken op bepaalde termen. Daarom is en blijft het belangrijk om vanuit de bezoeker te denken. Zo kun je je website af stemmen op het doel van de bezoeker waarmee diegene je website bezoekt. Je kunt dit zo goed mogelijk af stemmen door op de volgende punten te letten:
- Unieke content en antwoord op vragen
Deze heeft betrekking op het EAT-principe. Het principe gaat over dat je de zoekers’ behoefte vervult. Je moet hem/haar van zoveel mogelijk informatie voorzien en eigenlijk alle vragen van hen wegnemen.
- Snelle laadtijden
Snelle pagina’s worden sneller geïndexeerd. En dat is waar Google van houdt! Dus zorg ervoor dat je pagina’s snel worden ingeladen. Hoe je een WordPress website optimaliseert vind je hier.
- Juiste (link)structuur
Gebruik een duidelijke hiërarchie in je pagina’s. Denk hierbij vanuit een pyramide, waar de homepage bovenaan staat. Hieronder hangen de verschillende hoofdcategorieën hieronder. Vervolgens verwijst dit naar de verschillende subcategorieën die onder deze hoofdcategorieën vallen.
Afwachten of het effect heeft op jou
Het is dus afwachten wat deze update voor je website of webshop gaat doen. Verwacht wordt dat slechts 1 op de 10 sites hieronder gaan lijden. Echter wordt er wel verwacht dat Google dit in de nabije toekomst steeds verder wilt gaan uitbreiden. Belangrijk dus om aan het EAT-principe te blijven denken!