Om goed gevonden te worden binnen zoekmachines, wordt er gebruik gemaakt van zoekwoorden. Zodra je echt gaat beginnen met SEO is het erg belangrijk om een sterke zoekwoorden analyse te maken. Door te onderzoek uit te voeren naar de juiste zoekwoorden die bij jouw website/webshop en bedrijf past, zal je uiteindelijk de juiste mensen bereiken.
Hoe begin je met een zoekwoorden analyse?
Het begin is altijd het moeilijkste, dit komt omdat je op zoek moet gaan naar wat je klanten op zoeken in zoekmachines. Hoe kom je hier nu achter? Het makkelijkste om hier achter te komen is op een aantal manieren. Een ding dat je kunt doen is om vragen te stellen aan vrienden of familie hoe zij op zoek zouden gaan naar jouw dienst of product. Wat ook nog een mogelijkheid is om te onderzoeken waar bezoekers naar zoeken is, kijken naar wat voor zoekwoorden concurrenten van je gebruiken.
Welke soort tools kun je gebruiken?
Er zijn honderden verschillende tools die je kunt gebruiken om op zoek te gaan naar zoekwoorden. De meeste populairste die er zijn, zijn: KWFinder, Moz en SEMRush. Echter zijn dit betaalde tools en kan het onnodige kosten meebrengen binnen jouw bedrijf.
Het is ook mogelijk om gebruik te maken van een gratis tool die veel van dezelfde functies biedt als die van de betaalde tools. In dit geval maak ik zelf gebruik Ubersuggest gemaakt door Neilpatel. Hij heeft het mogelijk gemaakt om te zoeken op zoekwoorden die je wellicht hebt gekregen van vrienden of familie en deze te onderzoeken naar hoe je hier op zou kunnen ranken. Tevens is het ook nog mogelijk om hier een website van een van jou concurrenten in te vullen en te kijken op welke zoekwoorden zij gevonden worden.
Volgende stap
Eenmaal de juiste zoekwoorden gevonden voor jouw bedrijf, kun je ze gaan implementeren in jouw website of webshop. Wil je weten hoe je dit doet? Dan hebben wij nog een artikel over gemakkelijke SEO tips die je hiervoor kunt gebruiken.