Home » Blog » WordPress » SEO voor een WordPress website

SEO voor een WordPress website

WordPress SEO

Goed gevonden worden in zoekmachines is een belangrijk onderdeel voor alle websites en webshops. Laten we wel wezen, verkeer en conversie, dat is wat we graag willen zien. Wanneer je een WordPress website hebt kun je gebruikmaken van talloze plug-ins waaronder ook SEO (zoekmachine optimalisatie) plug-ins .

Over welke plug-in(s) heb je het dan?

Hier wil ik het graag hebben over de uitblinker van alle SEO plug-ins: Yoast SEO.

Dit is een plug-in van Nederlandse makelij. Het heeft op dit moment wereldwijd meer dan 91 miljoen downloads. Gratis features die deze plugin biedt zijn onder andere:

  • Meta titel tag en omschrijving toevoegen. Bij elke pagina, post, categorie of tag is het mogelijk dit toe te voegen. Doormiddel van een voortgangsindicator geeft hij aan of de tekst te kort of te lang is. Tevens krijg je direct een voorbeeld te zien hoe dit wordt weergegeven als een zoekresultaat.
  • Het is mogelijk een focus zoekwoord in te voegen en je krijgt verschillende tips voor de “zoekwoord dichtheid”, waardoor jouw pagina beter kan worden weergegeven binnen de zoekresultaten.
  • Er zijn geavanceerde instellingen, zoals een canonieke URL of andere instellingen die je kunt veranderen.
  • XML-sitemap genereren, Google kan hierdoor sneller achter jouw website structuur komen.
  • Je kunt apart foto’s, titels en omschrijvingen instellen voor social media.
  • Actieve koppeling met Google Search Console of andere varianten van Bing, Baidu en etc.

Daarnaast is er een premium versie voor €79 exclusief btw. Naast bovenstaande features, krijg je bij de premium versie een aantal andere features erbij. Deze zijn:

  • Een jaar lang actieve ondersteuning via e-mail
  • Een optie voor meer focus zoekwoorden/zinnen
  • Yoast Insights
  • Suggesties voor interne links
  • Cornerstone content
  • Een redirect manager

Zoals je hierboven ziet kan een premium versie van Yoast SEO  veel voordelen brengen. Maar wat houdt alles precies in en wat kun je er mee?

De Insights tool geeft op basis van de geschreven tekst een indicatie over mogelijke zoekwoorden waarop je kunt focussen. Je zult al snel zien dat hij meer dan één zoekwoord toont, dit komt doordat je met de premium versie kunt focussen op meer dan één zoekwoord.

Ook is er de cornerstone content functie. Deze functie kun je bij een pagina of artikel aanzetten. Als deze aanstaat, geeft deze aan de zoekmachines door dat dit een belangrijk stuk content bevat. Daardoor zal deze content prioriteit krijgen en sneller naar boven worden geplaatst binnen zoekresultaten.

Daarnaast is het deeplinken van content een ander groot onderdeel van SEO. Deeplinken houdt in dat je een link plaatst in jouw artikel, welke naar een ander artikel of pagina verwijst. De premium versie geeft suggesties over waar je een link het beste kunt plaatsen, waardoor dit snel gedaan kan worden en je dus het beste resultaat behaald.

Een hulpmaatje?

Yoast SEO geeft je een leidraad voor jouw SEO-strategie en laat je zien of je op de juiste manier bezig bent. Het geeft tips op basis van wat er op dat moment staat, waardoor jij het nog beter kan optimaliseren. Voor de wat grotere organisaties kan de premium versie echt meerwaarde bieden, maar ik ben van mening dat je met de gratis versie al een heel eind kunt komen.

Heb je interesse in gemakkelijke SEO-tips waar je meteen aan kunt werken? Lees dan ons blog artikel over deze tips. Hierbij kun je ook een checklist ontvangen om direct aan te werken.