Home » Blog » WordPress » Wat is de Google Web Stories WordPress plugin?

Wat is de Google Web Stories WordPress plugin?

SEO, WordPress
Geen reacties
3 minuten lezen

Kun je nog herinneren dat Instagram en Facebook Stories kregen? Google doet tegenwoordig hier ook aan mee. Zij hebben kortgeleden Web Stories geïntroduceerd. Daarmee willen ze een andere weg van storytelling in de Google Search resultaten ingaan.

Wat zijn Web Stories?

Google Web Stories zijn kortgeleden door Google geïntroduceerd. Het is eigenlijk een nieuwe vorm van Accelerated Mobile Pages (AMP). Deze zijn bedoeld voor mobiele gebruikers en moet bij een blogpost of artikel binnen WordPress worden geplaatst. Binnen zo’n Story kun je maximaal 10 woorden invullen. Dat is anders in tegenstelling tot Facebook en Instagram. Een bezoeker kan hier dus in kleine hapjes content consumeren. Het aanbevolen aantal varieert van 5 tot 30 pagina’s. Je kunt dus meerdere stories plaatsen bij een artikel.

Wat zijn de voordelen voor mij?

Als blogger brengt dit veel voordeel. Zo’n story geeft op een aantrekkelijke manier weer wat er in het desbetreffende bericht staat. Je kunt het zien als een soort lokkertje. Een story kan worden weergegeven binnen Google Search, Afbeeldingen, Ontdekken en de Google App. Daardoor wordt je mogelijk bovenaan in de resultaten getoond!

Welke criteria zijn er voor Stories?

Google heeft enkele richtlijnen opgesteld om zichtbaar te zijn binnen Google Search, Afbeeldingen, Ontdekken en de Google App. Deze zijn:

  1. Bouw een Web Story met AMP.
  2. Controleer je Web Story met behulp van de AMP-test.
  3. Volg de richtlijnen van Google Web Stories. Deze zijn:
    • Zorg ervoor dat je Story compleet is, het hele verhaal verteld en niet te commercieel is.
    • Wanneer je Affiliate links in je Story plaatst, wordt er aangeraden slechts een te plaatsen.
    • Google raadt aan een lengte van 5 tot 30 pagina’s te hebben. Suggestie van Google dat dit 10 tot 20 pagina’s is…..
    • Maak korte titels. Aangeraden wordt om minder dan 40 tekens te gebruiken
    • Houdt de tekst op pagina’s kort (minder dan 200 tekens per pagina). Focus op een onderwerp per pagina.
    • Wanneer je video gaat gebruiken, wordt er aangeraden video’s korter dan 15 seconden te gebruiken. Google ziet hier graag ondertiteling bij. Ook moet de video het hele scherm bedekken, dus echt als een verticale video (niet horizontaal).
  4. Optioneel: om Google jouw Web Story beter te laten begrijpen, kan het handig zijn om Structured Data toe te voegen. Hierdoor komt jouw Story eerder in aanraking om boven aan weergeven te worden. Zo kun je Article, LocalBusiness, Recipe en/of VideoObject gebruiken.

WordPress plugin

Google heeft een plugin gemaakt die momenteel nog in de beta-fase zit. Hierdoor stelt Google jou in staat met deze stories te spelen. De definitieve versie zal aan het einde van de zomer beschikbaar zijn. De huidige versie van de plugin mist animatie en het toevoegen van bijlagen. De definitieve versie zal alle functies bevatten en zal soepeler zijn dan de beta-versie.

De huidige beta versie is hier te downloaden. Vervolgens dien je deze up te loaden bij de plugin sectie binnen jouw WordPress omgeving.

Ga er mee aan de slag!

Ondanks dat de plugin nog in beta is, kun je al wel mooi aan de slag ermee. Zodat jij straks kunt uitblinken binnen Google. Het is gratis te gebruiken en levert je alleen maar gratis verkeer op wanneer je wordt weergegeven. Succes!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu