Home » Blog » Algemeen » Waarom zijn reviews zo belangrijk?

Waarom zijn reviews zo belangrijk?

reviews

Online beoordelingen zijn erg belangrijk voor je website. Zo geven ze bezoekers een goede indruk over jouw onderneming en kunnen ze doorslaggevend zijn om tot een conversie te leiden. In dit artikel vertel ik je waarom reviews belangrijk zijn voor op je website en waarom je er gebruik van moet maken.

Wat is een review?

Een review of testimonial  is een recensie van een (tevreden) klant. In marketing wordt het gebruikt om potentiële klanten te overtuigen om in zee te gaan met je bedrijf. Het is tevens ook één van de zeven beïnvloedingsprincipes van Cialdini, waarmee je je website “Social Proof” maakt. Eigenlijk is het dus kortgezegd een beoordeling van een bedrijf.

Waarom moet je reviews op je website gebruiken?

De meeste mensen zijn van nature sceptisch wanneer zij voor het eerst een website bezoeken. Door reviews te tonen kunnen bezoekers weten wat ze van jouw producten, diensten of services kunnen verwachten. Hier vind je 3 redenen waarom je het zou moeten inzetten op je website:

1. Reviews helpen vertrouwen op te bouwen

Het weergeven van reviews kan al genoeg zijn om vertrouwen van bezoekers te winnen. Dat komt doordat ze het eerste bewijs zijn dat je klanten hebt, een echt bedrijf bent en geen oplichter bent. Daarnaast zijn reviews – meestal – positieve reacties van klanten die al iets van jouw bedrijf hebben afgenomen. Hoe meer reviews er zijn, hoe eerder bezoekers zullen aannemen dat je een betrouwbaar bedrijf bent.

2. Reviews werken als aanrader

Consumenten vertrouwen eerder elkaar dan dat zij bedrijven vertrouwen. Ze gaan er namelijk vanuit dat bedrijven geld aan hen willen verdienen en hier ver voor willen gaan. Reviews werken hier dus als verwijzing en overtuiging dat ze jouw bedrijf gerust kunnen vertrouwen.

3. Reviews kunnen voordelen van je producten, diensten of services uitleggen

Ze helpen niet alleen om iets goed over je bedrijf te zeggen, maar zijn ook effectief om uit te leggen over hoe nuttig een product, dienst of service voor hen is geweest. Een goede uitgebreide review zal waarschijnlijk vertellen wat de klant precies nodig had en hoe jij dus de oplossing op het probleem of behoefte bood.

Hoe kom je aan goede reviews?

Nu zal je jezelf vast afvragen hoe je aan goede reviews komt. Uiteraard is het belangrijk dat je kwaliteit levert en niet met de pet naar je klanten gooit. Anders zal je hoogstwaarschijnlijk geen hartverwarmende reviews ontvangen.  Ik geef je nu een aantal tips over hoe je ze het beste kunt verzamelen.

1. Kies voor een tool die ze kan verzamelen.

Er zijn verschillende tools die ze voor je kunnen verzamelen. De meest bekende zijn Google Reviews, Feedback Company, KiYoh, TrustPilot. Elk platform heeft zo zijn voor- en nadelen.  Wanneer je buiten Google Reviews omgaat, houdt er dan rekening mee dat deze mogelijk niet in de zoekresultaten van je Google My Business worden weergegeven. Dat houdt in dat als klanten gaan zoeken op bv. je bedrijfsnaam, hier geen reviews worden weergegeven.

2. Nodig klanten uit om er een te schrijven

Nu je een tool gekozen hebt waarmee je ze kan verzamelen is het tijd om klanten uit te nodigen een review te plaatsen. Waarschijnlijk ben je geneigd alleen positieve klanten uit te nodigen. Echter is dit niet verstandig. Nodig ook klanten uit die minder tevreden waren over je afgeleverde product, dienst of service. Wanneer je alleen maar negatieve reviews hebt, komt dit mogelijk onbetrouwbaar over. Wees dus niet selectief in het uitkiezen van klanten.

3. Gebruik het als een leermoment

Mogelijk ontvang je nu dus ook minder positieve reviews van klanten. Dat is voor jou een leermoment waar je dus handig op in kunt spelen. Laat deze klanten weten in bijvoorbeeld een reactie wat je met hun feedback hebt gedaan. Daardoor laat je de potentiële klanten zien dat je hier goed mee omgaat en van je fouten leert.

4. Maak geen moeilijk proces van het invullen van reviews

Wanneer het lang duurt om ze achter te laten, zullen klanten dit mogelijk niet gaan doen. Tools die ik in de eerste stap hebt genoemd bevatten handige functies waarmee je dit proces zo makkelijk mogelijk kunt maken. Voorbeeld hierbij is bij webshops. Daar krijg je soms in een geautomatiseerde email de keuze uit 5 verschillende smileys. Ook kun je hierbij makkelijk een link delen waardoor klanten snel in staat zijn om reviews in te vullen.

Een tip om zoveel mogelijk reviews te vergaren, is door er iets voor terug te geven. Geef bijvoorbeeld een gratis e-book weg of een kortingscode waarbij ze bij een volgende bestelling korting krijgen.

Ga aan de slag met reviews

Het wekt vertrouwen en kunnen ervoor dat je meer conversie behaald. Ga er dus mee aan de slag en kijk wat voor een impact het op jouw business kan hebben! Mocht je hulp of advies nodig hebben bij het inzetten van reviews, dan weet je ons te bereiken. Succes ermee!