Home » Blog » Development » [How to] optimaliseren van je Google My Business (GMB)

[How to] optimaliseren van je Google My Business (GMB)

google-my-business-optimaliseren

google-my-business-kapper

Google My Business is een belangrijk aspect als het gaat om lokale SEO. Het zorgt er mogelijk voor dat relevante zoekopdrachten in de buurt aan jou bedrijf worden gekoppeld. Als je bijvoorbeeld een lokale zoekopdracht doet naar kapper, dan worden hier relevante kapperszaken in de omgeving aan mij vertoond. Als jij ook op zulke zoekopdrachten voor je bedrijf gevonden wil worden, dan is het belangrijk om je Google My Business listing te optimaliseren. Hoe je dat doet, lees je in dit artikel.

Houd alle informatie up to date

Lokale SEO is al een aantal jaar opkomen., Google hecht steeds meer waarde aan lokale zoekresulaten. Dat is ook de reden dat GMB regelmatig updates krijgt. Belangrijk om dit in de gaten te houden. Vaak word je hierover geïnformeerd zodra er iets nieuws beschikbaar is.

Alle informatie aanwezig

In de blogpost over hoe je Google My Business aanmaakt, hebben we het gehad over welke informatie allemaal aanwezig moet zijn. Zorg dat je dit dan ook hebt! Een heel belangrijk onderdeel van de informatie is Categorieën. Kies hier een hoofdcategorie waar je bedrijf het meest in actief is. Benoem daarbij andere categorieën waarin je bedrijf actief in is. In de laatste update van GMB, is het ook mogelijk om aangepaste categorieën

Overeenkomsten

Belangrijk is dat je bedrijfsinformatie overeenkomt met andere websites waar vermeldingen over je bedrijf staan. Anders raakt Google van haar á propos. Grote kans dat jij in online (en offline) bedrijfsgidsen staat, dus controleer of hier de informatie gelijk aan elkaar is.

Vergaar reviews

Reviews kunnen doorslaggevend zijn als een potentiële klant twijfelt om een product of dienst af te nemen. Belangrijk om deze dan ook te vergaren. Je kunt dit al heel gemakkelijk doen door een link naar mensen te sturen. Dat in het overzicht van je Google My Business profiel vinden, onder de sectie ‘Meer reviews ontvangen’. Daar kun je vervolgens via een link je profiel delen en naar klanten sturen.  Sommige mensen zijn er van overtuigd dat als je op de reviews reageert, dat zal bijdragen aan een betere ranking.

Publiceer posts

google-my-business-posts

Hoe wel Google dit beschrijft als een mini-blog, kun je dit beter niet gebruiken om een heel verhaal te plaatsen.  Stel je blogt als bedrijf, dan kun je vanaf hier doorlinken naar je website. Het laat aan Google zien dat je actief bezig bent met je website en dat kan resulteren in een hogere ranking. Deze artikelen blijven 7 dagen staan. Een andere mogelijkheid hierbij is om aanbiedingen, producten en evenementen uit te lichten in deze sectie. Een voorbeeld van hoe dat eruitziet, zie je hier rechts.

Zoekwoorden in bedrijfsnaam

Het kan in je voordeel werken als je een of meerdere zoekwoorden benoemd in je Google My Business naam.

google-my-business-zoekwoorden

Structured Data Mark-up

Waarschijnlijk staat je bedrijfsinformatie in de footer of op een andere locatie op je website. Goed dat je dit hierop hebt, maar voor de zoekmachine is het belangrijk dat je deze informatie ‘markt’. Dat doe je door middel van structured data. Je kunt hierin ook de link zetten van je GMB. Zodra je dat op je website hebt, weet Google dat het adres overeenkomt met je Google My Business listing. Dat zal resulteren in meer vertrouwen in je bedrijf.

Houd updates in de gaten

Google blijft altijd haar producten verbeteren en vernieuwen. Daarom is de kans heel groot dat er binnenkort weer nieuwe functies aan worden toegevoegd. Mijn advies is dan ook om dit goed in de gaten te houden. Maak van alle opties die beschikbaar zijn binnen GMB gebruik. Succes met het optimaliseren van je Google My Business