Home » Blog » Marketing » Facebook pixel: Een pixel om alles te meten!

Facebook pixel: Een pixel om alles te meten!

Marketing, Social Media
Geen reacties
3 minuten lezen
Facebook Pixel

Hoe kan het mogelijk zijn dat zodra je een product/dienst hebt bekeken op een website/webshop, je direct erna een gesponsorde advertentie met exact hetzelfde product/dienst te zien krijgt op Facebook? De Facebook pixel maakt dit mogelijk. Een handig hulpmiddel om Facebook-advertenties te meten, ontwikkelen en beter te optimaliseren.

Wat is nou eigenlijk de Facebook pixel?

De Facebook pixel is een stukje code dat je kunt plaatsen in jouw website/webshop. Hierdoor kom je meer te weten over de doelgroepen die terecht komen op jouw website/webshop. Het is eigenlijk een marketing hulpmiddel. Waarmee je gemakkelijk advertentie resultaten kunt meten, conversies kunt bij houden en bezoekers remarketen om weer terug te laten komen. Het belangrijkste zijn en blijven de doelgroepen, die automatisch gegenereerd kunnen worden door de functionaliteiten van de Pixel.

Doelgroepen

Via Facebook kun je in een advertentieaccount 3 verschillende doelgroepen aanmaken. Dit zijn een aangepaste, vergelijkbare en opgeslagen doelgroep.

Aangepaste doelgroep

Bij een aangepaste doelgroep, kan er een doelgroep aangemaakt worden op basis van jouw websiteverkeer. Door middel van de Facebook pixel, die geïnstalleerd is op jouw website, verzamelt hij gegevens van jouw websitebezoekers. Op deze manier ziet de pixel het Facebook-account van de bezoeker. Waardoor je de mogelijkheid hebt om advertenties op te zetten die gericht zijn op de doelgroep die je aantrekt.

Daarnaast kan er een lijst op basis van: app-activiteit, een klantenbestand of betrokkenheid op Facebook worden toegevoegd.

Vergelijkbare doelgroep

Facebook kan een vergelijkbare doelgroep maken op basis van de bezoekers die terecht komen op jouw website/webshop. Omdat Facebook kijkt naar de interesses van deze bezoekers stelt hij een vergelijkbare doelgroep samen. Deze doelgroep is nog nooit op jouw website/webshop geweest. Dit is dus een zeer interessante doelgroep om een marketingcampagne op toe te passen. Je zult dan nieuw verkeer naar jouw website/webshop genereren en uiteindelijk je conversies verhogen.

Opgeslagen doelgroep

Een opgeslagen doelgroep kun je helemaal instellen op basis van locatie, leeftijd, gedrag, interesses, etc. Zo kun je bijvoorbeeld vrouwen van 22 tot 60 jaar die wonen in Den Bosch targeten met een campagne en ze leiden naar jouw website/webshop. Heb je al informatie over jouw doelgroep? Dan kun je deze hierin opslaan en vervolgens gebruiken om meteen jouw doelgroep aan te spreken.

Conversies

Een andere mogelijkheid van de pixel is om conversies te meten. Je kunt precies meten hoeveel verkopen of leads een advertentie oplevert. Voor elke advertentie kun je een ander doel hebben, de conversiemogelijkheden die je hebt zijn:

  • Aankoop
  • Aanvraag verzenden
  • Abonneren
  • Betaalproces starten
  • Contact
  • Doneren
  • Inhoud weergeven
  • Lead
  • Locatie zoeken
  • Planning
  • Product aanpassen
  • Proefperiode starten
  • Toevoeging aan verlanglijstje
  • Toevoeging aan winkelwagentje
  • Toevoegingen van betalingsgegevens
  • Voltooide registratie
  • Zoeken

Voor deze conversies kun je verschillende conversiepixels instellen. Hierdoor weet je precies de resultaten van een advertentie.

De Facebook pixel geeft veel kansen als het gaat om marketing. De grootste kracht zit hem in het combineren van de aangepaste doelgroep met de vergelijkbare doelgroep. Door de pixel kun je doelgerichte retarget-advertenties maken om recente bezoekers terug te trekken om tot een conversie over te gaan. Op basis van de interesses van deze recente bezoekers creëert Facebook automatisch een (look-a-like) vergelijkbare doelgroep. Waarmee je mensen bereikt die nog geen weet hebben van jouw product of bedrijf. Het is dus een extra manier om het bereik van je advertenties te vergroten.

Maak dus je Facebook pixel aan, installeer hem op je website/webshop en ga aan de slag met het maken van doelgerichte advertenties voor het verhogen van je conversies! De Facebook Pixel kan in combinatie met andere online marketing activiteiten ervoor zorgen dat jij een goede online reputatie opbouwt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu