Home » Blog » Marketing » Wat is MailChimp en wat kan ik er mee bereiken?

Wat is MailChimp en wat kan ik er mee bereiken?

MailChimp

Je zal jezelf vast wel eens ingeschreven hebben voor een nieuwsbrief of soort gelijke services. Vaak worden deze verzonden naar jou doormiddel van een mail campagne. Een van de leiders in dit gebied is MailChimp.

Nu zal je misschien denken, is een mail campagne nog wel relevant en zitten mensen hier nu op de wachten? Het antwoord is heel simpel, JA! Door middel van een mail campagne kun je een relatie bouwen met de ontvanger en zullen ze ook meer vertrouwen krijgen in jouw diensten of producten.

Door de gebruiksvriendelijkheid van MailChimp kun je in een recordtijd een mail campagne maken en versturen naar een mailinglijst die je hebt. Als je dan een mail campagne eruit hebt gedaan kun je zelfs nog zien hoe effectief hij is geweest doormiddel van het tracking systeem van MailChimp

Maar hoe kan ik hier gebruik van maken?

Nou dat is simpel, nadat je een account aan hebt gemaakt kun je een campagne lanceren in 3 stappen. MailChimp neemt je stap voor stap mee in hoe het hele systeem werk, maar ik zal hieronder een korte uitleg geven.

Stap 1: Maken of gebruiken van een template

Standard zijn er al een aantal templates die je kunt gebruiken als je een mail campagne wilt beginnen. Het is mogelijk om die te selecteren en vervolgens te verwerken. Natuurlijk is het ook mogelijk om zelf een template te maken. Het maken of bewerken van een template kan eenvoudig doormiddel van een drag- en dropsysteem. Als je eenmaal tevreden bent met je template dan kun je deze opslaan.

Stap 2: Een mailinglijst

Binnen MailChimp heb je de mogelijkheid om meerdere verzendlijsten te maken. Zo kun je bijvoorbeeld verschillende groepen maken. Bijvoorbeeld een groep A, met prospects en groep B, met klanten die reeds al iets gekocht hebben. Heb je een Excel bestand met e-mailadressen, dan heb je de mogelijkheid om deze te importeren.

Stap 3: Het maken van je campagne

Als je een template hebt gemaakt en je mailinglijst hebt voltooid dan kun je een campagne gaan maken. Het maken van een campagne kan niet simpeler, je selecteert de volgende dingen: maillijst, het email adres dat je gebruikt, het onderwerp en je template. Vervolgens klik je op “opslaan en beginnen met verzenden”.

Met deze 3 stappen kun je een mail campagne opzetten en bezoekers naar de website of webshop toe krijgen. De campagne die je hebt aangemaakt kun je dan ook nog bij houden met behulp van trackingtools die MailChimp aanbiedt.

MailChimp Trackingtools

Er zijn een aantal dingen die MailChimp voor je bij houdt. Zo kun je bijvoorbeeld zien hoeveel mensen de mail openen, erop klikken, doorsturen, etc (de totalen lijst staat hieronder). Tevens is het ook mogelijk om je MailChimp te koppelen aan Google Analytics, hierdoor kun je bijhouden hoeveel personen op je website komen via MailChimp.

Alle Trackingtools

  • Open rate
    Percentage van de totale ontvangers die de campagne hebben geopend
  • Opened
    Nummer van ontvangers die de campagne geopend hebben.
  • Total opens
    Het totale aantal keren dat de campagne is geopend door de ontvangers. Dit kan meerdere keren per ontvanger zijn.
  • Forward opens
    Hoe vaak de campagne is geopend na het doorsturen (dit zal nooit de ontvanger zijn)
  • Last opened
    Wanneer de mail voor de laatste keer geopend is.
  • Subscribers with most opens
    Geabonneerde contacten die de campagne het vaakst geopend hebben.
Menu