Home » Blog » SEO » Lokale SEO: hoe zorg je voor lokale vindbaarheid?

Lokale SEO: hoe zorg je voor lokale vindbaarheid?

SEO
Geen reacties
5 minuten lezen
lokale-seo-basics

Lokale SEO is het proces om een bedrijf, product of dienst te optimaliseren voor een zoekopdracht die locatiegebonden is. Google gebruikt de locatie van een gebruiker op basis van het IP-adres en Geolocatie. Zo kan Google heel gericht bepalen welke resultaten zij aan een zoeker moet tonen. Zoek is bijvoorbeeld op bakker, kapperszaak etc. en Google laat jou relevante resultaten zien. En dat is waar lokale SEO over gaat.

Lokale zoekresultaten op Google

Een lokale zoekopdracht laat twee verschillende resultaten zien voor een lokaal bedrijf. Zo zijn er:

  • Organische zoekresultaten – de website
  • Local Pack – dit zijn Google My Business listings.

Zoekers kunnen bijvoorbeeld ook zoeken naar een bedrijf op een andere locatie door daar een plaatsnaam achter te plaatsen: “Kapperszaak Den Bosch”. Andere mogelijkheden binnen Google zijn advertenties, afbeeldingen en zoeken door Google Maps.

De werkzaamheden die bij lokale SEO komen kijken zijn het optimaliseren van de website van een bedrijf voor een lokale zoekopdracht, net zoals het optimaliseren van je Google My Business listing.

Uitzonderingen van lokale SEO

Er is een uitzondering in Nederland wanneer Google een lokaal bedrijf koppelt aan een lokale zoekopdracht. Google probeert namelijk de intentie van de zoeker te bepalen in plaats van de locatie van de gebruiker. Dit komt bijvoorbeeld voor bij: “Hotels in …”, waarbij bijna alleen maar boeking websites worden weergegeven binnen de organische zoekresultaten. Google heeft hier namelijk vastgesteld dat een zoeker de keuze uit meerdere hotels in een plaats of gebied waar op gezocht wordt. Voor deze update liet Google slechts 10 hotels zien. Verwacht wordt dat Google meer zoekresultaten zal wijzigen in de toekomst.

Lokale zoekresultaten

Zoekresultaten bestaan uit de Local Pack en organische zoekresultaten. Een lokale SEO-strategie kan dus meerdere onderdelen bevatten om de zichtbaarheid van een bedrijf te vergroten. Dit kunnen zijn:

  • Betaalde advertentie – boven de Local Pack
  • Google My Business – Local Pack
  • Organisch – onder de Local Pack

Het is mogelijk dat concurrenten op bepaalde tijdstippen van de dag advertenties hebben lopen en jou uit deze Local Pack duwen.

Niet alle Local Packs zijn gelijk

Google laat afhankelijk van de zoekopdracht en bedrijfstype andere Local Packs zien. Zo zie je bij een restaurant een sfeerfoto in plaats van een “Navigeer naar” en “Bel nu” knop. Ook zijn er One Box resultaten. Hier is Google zeker genoeg om één bedrijf te laten zien dat aan de zoekintentie voldoet. Dit zie je bijvoorbeeld als je op een bedrijfsnaam zoekt of in het geval van SQUARE Concepts: “Full service internetbureau Zaltbommel”. Het resultaat wat dan rechtsboven in Google tevoorschijn komt, is een One Box resultaat.

Google My Business

Google My Business is onmisbaar als het gaat om zichtbaarheid binnen zoekresultaten. Het is een van de belangrijkste tools waar een bedrijf over kan beschikken. Zonder een GMB-pagina mis je mogelijk de helft van je kansen in een lokale zoekopdracht en de Local Pack.

Ranking factoren van GMB

Google deelt niet de exacte ranking factoren, maar geven wel een aantal suggesties:

Relevantie

Relevantie gaat over hoe relevant iemands zoekopdracht is voor een lokale vermelding. Vul zoveel mogelijk informatie in je GMB. Hierdoor is Google beter in staat een match tot stand te brengen.

Afstand

De afstand spreekt ook voor zich. Deze wordt bepaald door na te gaan hoe ver een bedrijf zich bevindt van de locatie waarvandaan gezocht wordt. Als een zoeker geen locatie achter een zoekwoord neerzet, dan berekent Google de afstand op basis van wat bekend is over de huidige locatie.

Prominentie

Prominentie gaat over hoe bekend een bedrijf is. Google houdt daar bijvoorbeeld ook rekening mee in de positie van de lokale zoekresultaten. Zo zijn de bekendere museums, hotels en winkels beter zichtbaar. Deze “score” wordt gebaseerd door onder andere het aantal links, reviews en directories.

Natuurlijk is het mogelijk je GMB-listing te optimaliseren. Hoe je dat doet, vind je hier.

On-site lokale SEO

Op websites kunnen ook verschillende technieken toegepast worden die er voor zorgen dat deze lokaal beter gevonden wordt. Ik geef je hieronder een aantal tips hoe je dit kunt doen!

Plaats je locatie op je site

Zoekmachines weten zo waar je bedrijf is gevestigd.

Pagina’s

Laat Google en klanten weten waar je bedrijf is gevestigd. Dit kun je doen door bijvoorbeeld je locatie in een Google Maps widget weer te geven.

Homepage

Op je homepage kun je bijvoorbeeld in de H1-tag je locatie plaatsen. Dat kun je zo doen:

<h1> Bakker ….: de bakker in Zaltbommel voor de lekkerste broodjes</h1>. Op die manier laat je zoekmachines, maar ook klanten zien waar je bedrijf gevestigd is.

Title tags

In deze titels kun je je locatie ook doorgeven. Dit zien zoekers in de zoekresultaten:

<titel> Bakker ….. – de echte bakker uit Zaltbommel </titel>. Op je homepage moet dit in grote lijnen gebaseerd zijn op je product- of dienst aanbod. Houd deze binnen 60 tekens. Zo wordt deze volledig weergegeven.

Meta-description

De meta-description moet zoekers aan moeten sporen om je website te bezoeken. Dat kun je door een call-to-action te plaatsen.

<meta> Onze bakkerij is dagelijks geopend van 8 tot 5. Voor de lekkerste broodjes ben je aan het juiste adres. Kom snel in de winkel kijken!</meta>. Probeer deze meta-description binnen 160 tekens te houden voor de ideale weergave.

Interne pagina’s

Een interne pagina kan een product of dienst zijn dat een bedrijf levert. Ook hier kun je een locatie in verwerken.  <h1> Website laten maken in Zaltbommel </h1>. Je zou ook de overweging kunnen maken om voor bepaalde zoekwoorden een aparte landingspagina te maken, gefocust op een specifieke plaats.

Over de gehele website

In de footer wordt aangeraden om je bedrijfsadres te plaatsen. Maar ook andere handige informatie, zoals openingstijden, telefoonnummer etc. kun je hier kwijt. Zo hebben bezoekers op elke pagina belangrijke informatie beschikbaar waar ze jou op kunnen contacteren.

Lokale links en zakelijke verwijzingen

Lokale links en verwijzingen helpen zoekmachines je bedrijf en locatie beter begrijpen. Op die manier kun je online bekendheid opbouwen. Belangrijk is hier dat er gefocust moet worden op kwaliteit, niet op kwantiteit. Je zou bijvoorbeeld links en verwijzingen kunnen krijgen van:

  • Kamer van Koophandel
  • Distributeurs
  • Leveranciers
  • Sponsoring
  • Lokale kranten

Checklist Lokale SEO

Bovenstaande tips moeten jou meer inzicht geven in het verbeteren en opbouwen van lokale SEO. Succes en ik hoop dat je lokaal beter gevonden wordt na het volgen van de tips!

Hieronder vind je een korte checklist om dit makkelijk te onthouden:

  • Kijk naar concurrenten. Wat kun je aanvullen en beter doen?
  • Vul alle GMB informatie in
  • Gebruik Google Posts
  • Beantwoord vragen op GMB
  • Vraag klanten om beoordelingen en beantwoord deze op GMB
  • Optimaliseer elke pagina van je website op basis van je locatie. Plaats plaatsnamen in titels, meta-description en headers.
  • Vergaar lokale links en verwijzingen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu