Home » Blog » SEO » SEO-HO-HO-Holiday

SEO-HO-HO-Holiday

SEO

De feestdagen staan weer aan de deur, waar Black Friday en Sinterklaas net voorbij zijn, is het weer tijd voor Kerst en Nieuwjaar. Een tijd waar consumenten de eindejaar bonus er doorheen spenderen, Google afgaan voor de beste kortingsactie en/of sale aanbiedingen en de ene webwinkel na de andere webshop doorklikken voor de leukste cadeaus. 

Een belangrijke tijd dus voor de SEO voor jouw webshop, webwinkel of website! Maar hoe zorg je nou dat je tussen al die andere kortingsacties opvalt? En belangrijker nog dat je jouw positie binnen de zoekresultaten behoudt? Wij helpen je graag met tips die je direct op jouw omgeving kan toepassen! 

Bedenk eerst is voor jezelf; (1.) Heb je voldoende feestelijke content beschikbaar? Als (online) Marketeer of Copywriter ben jij natuurlijk van alle tips en tricks op de hoogte hoe je SEO juist in te richten, twijfel je nog hierover? Dan verwijzen we je direct even door naar onze blogartikelen. 

Oke check, je hebt zojuist je kennis weer geüpdatet :). Nu nemen we je graag mee hoe we dan voor feestelijke content verder gaan; 

  1. Ga direct onderzoek uit; voor elk soort product of dienst kan je content schrijven. Maar geldt dat ook voor content met een feestelijke draai? Bedenk dus welke producten en/of diensten relevant zijn om te promoten in de komende feestmaand. 
  2. Een andere tip om hierbij te voegen is onderzoek plegen naar het zoekvolume op relevante zoekwoorden. Bijvoorbeeld ‘’kerstcadeau vrouw’’ of ‘’sinterklaas spelletjes’’. Probeer voor een optimaal resultaat het woord zo veel mogelijk te laten aansluiten bij jouw producten en/of diensten.

Heb jij bijvoorbeeld een webshop / webwinkel waar je sieraden of kledingaccessoires verkoopt? Leuk is dan om je verpakkingen passend te maken voor in een schoen of om een attribuut toe te voegen om het cadeau in een kerstboom te hangen. Ja leuk, maar wat heeft dit nu met SEO te maken? Een blogartikelen over ‘’De leukste kerstversieringen!’’ of ‘’Hoe versier ik mijn kerstboom?’’ zijn dan voor jouw bedrijf leuk en relevant! Grotere artikelen zoals bijvoorbeeld verkoop van (tuin)meubelen zou je titels kunnen gebruiken als ‘’Zit jij er goed bij deze decembermaand?’’ of ‘’Klaar voor de winter-BBQ?’’. 

Een blog schrijf je niet om directe verkoop te stimuleren meer om te informeren. Een leuke blog met linkjes naar de specifieke producten versterkt de aankoopintentie wel. Daarnaast kan je de blog verspreiden op social media of in een nieuwsbrief om meer bezoekers op je website te krijgen. Ook kan je jouw blog uitzetten op andere relevante websites (denk aan linkbuilding!) om je Domain Authority te verhogen. Linkbuilding is een essentieel onderdeel van SEO vergeet dit daarom niet tijdens de feestdagen toe te passen!

  1. Zijn je titels en meta descripties er klaar voor?

Maak bestaande titels en meta descripties relevant door deze een feestelijke draai te geven. Laten we als voorbeeld weer even de sieradenwebshop pakken, en bekijk de onderstaande voorbeelden. Welke titel en beschrijving spreken je het meeste aan tijdens het zoeken naar een kerstcadeau?

  1. Zijn je productteksten afgestemd?

Voor SEO zijn up-to-date productteksten een must. Je laat hierdoor aan zoekmachines weten dat je continu de websitecontent update. Maar ook voor de feestdagen kan je de productteksten aanpassen. Niet alleen voor zoekmachineoptimalisaties, maar ook voor jouw potentiële klanten. Een producttekst in een feestelijk tintje spreekt mensen tijdens de december maand meer aan. Op de productpagina van een audio installatie vermeld je bijvoorbeeld ‘’Hoor wie klopt daar kinderen?’’ Of ‘Sint Nicolaas liederen klinken net iets leuker op de juiste stereo!’’. Je levert op deze manier persoonlijke en relevante content voor jouw klanten!

  1. Is de ALT-tekst aangepast? 

Afbeeldingen op de SEO pagina’s dienen een Alt-tekst te hebben. In een Alt-tekst beschrijf je de afbeelding met een korte tekst. Hier zet je ook de belangrijkste zoekwoorden. Op deze manier begrijpen zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Tijdens het zoeken naar cadeaus voor de feestdagen, kijkt men ook naar de afbeeldingen. Vergeet deze teksten dus niet aan te passen.

  1. Google Search Console

Nadat je bovenstaand tips (allemaal) hebt doorgevoerd, is het belangrijk dat je aan zoekmachines:

(Google) een update geeft. Dit kan door jouw website opnieuw te laten ‘fetchen’ door Google. Dit doe je in Google Search Console. Heb je dit programma niet? Maak dan snel een account aan! Via deze tool kan je alle linkjes van de aangepaste website opnieuw laten crawlen door Google. Op deze manier zijn de aanpassingen sneller bekend en zal je sneller op de juiste termen gevonden worden.

Geen idee waar je bij crawlen aan begint? Lees dan gauw het artikel.

Meer informatie over SEO? Of hulp nodig? Wij helpen je graag verder! Neem direct een kijkje op onze website!

 

Menu