Een marketing term die het gemak beschrijft in een conversie pad is de term usability. Met usability, vertaald naar gebruiksvriendelijkheid, wordt bedoeld dat de eindgebruiker van een product het effectief, efficiënt en naar tevredenheid kan gebruiken.
Usability – Kleiner geheel van de User Experience (UX)
Bij usability draait het om de mate waarin de gebruiker naar tevredenheid een site of toepassing kan bedienen. Ook telt efficiëntie mee van het conversie pad: Hoe snel, goed en met welk gevoel kan de consument zijn online aankoop doen of doel bereiken? Het gaat hier dus meer om sitestructuur, design etc. en is dus anders dan User Experience (UX), dat is het grotere geheel van usability, waarbij het om de totaal ervaring van je website/webshop draait. Maar waar moet je nu op letten op je eigen website of webshop?
Een gebruiksvriendelijke website of webshop zou voornamelijk aan de volgende criteria moeten voldoen:
- De site moet makkelijk toegankelijk zijn, zodat iedereen de site kan bedienen.
- De website/webshop moet geen lange laadtijd hebben, daarbij zijn bezoekers ongeduldig en snel weg als iets niet goed werkt.
- Het moet geen fouten bevatten, waardoor bepaalde functies niet werken.
- De website/webshop moet een responsive design hebben, het dient op elk formaat de juiste resolutie te hebben.
- Het moet makkelijk zijn voor de gebruiker om het doel te bereiken waarmee ze de site betraden.
- Zoekfunctie in website, zodat bezoekers snel kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. (Sitemap etc.)
- Goede content, zodat de gebruiker vindt waar diegene naar zocht.
- De tekst dient prettig leesbaar te zijn, inclusief duidelijke titels en subtitels.
- Alle links dienen te werken.
Tools
Er zijn verschillende tools die je kunt gebruiken voor usability. Een fijne en handige tool die ik hiervoor gebruik is Hotjar. Dit is een conversie optimalisatie hulpmiddel, waarmee je inzicht krijgt in het bezoekersgedrag van je website. Hotjar heeft een aantal verschillende tools, waaronder heatmaps, conversie funnels, gebruikersopnames, formulier analyses, feedback polls en surveys. Hiermee kun je gemakkelijk kijken welke acties zij op jouw website/webshop uitvoeren, waar ze de site instappen en uitstappen. Hierdoor kun je jouw website een betere gebruiksvriendelijkheid geven.
Conversie verhogen
Samengevat draait usability het allemaal over het eenvoudig en snel vinden wat de bezoeker zoekt. Ook dat de bezoeker zich makkelijk kan bewegen door je website of webshop is belangrijk. Ik denk dat bijna iedere webshop of zakelijke website het doel heeft om meer conversies te krijgen en verhogen. Indien bezoekers niet makkelijk vinden waar ze naar zochten, zullen ze snel weer weggaan. Concurrentie ligt op de loer, dus zorg ervoor dat jij je website vanuit de ogen van de klant bekijkt zodat je op de bovenstaande punten kunt letten. Heb jij vragen over de gebruiksvriendelijkheid van jouw website of webshop? Neem dan contact met ons op!