Home » Blog » SEO » Bereid je alvast voor op de Google Algoritme Update voor 2021

Bereid je alvast voor op de Google Algoritme Update voor 2021

SEO
Geen reacties
3 minuten lezen

Laatst heeft Google een nieuwe Core update aangekondigd die van invloed kan zijn op jouw rankings binnen de zoekmachine. Deze update heeft betrekking op de gebruikerservaring en zal in 2021 uitgerold worden. Bereid je hier dus alvast goed op voor. Zo voorkom je dat je belangrijke posities kwijtraakt. Wat de update precies inhoudt, zal ik je uitleggen in dit artikel.

Wat houdt de update precies in?

De update heet de Google Page Experience Update. De bedoeling hiervan is dat de zoekresultaten nog beter worden gemaakt voor de zoeker. Wellicht dat de naam het al verklapt: in deze update wordt er gericht op pagina beleving en User Experience. Een slechte gebruikerservaring zal vanaf dan jouw posities binnen Google niet goed doen. Eigenlijk is het sowieso al goed om hierop te focussen, want met een betere gebruikerservaring haal jij hoogstwaarschijnlijk meer conversie.

Waar moet je op letten om een goede Page Experience te krijgen?

Page Experience bestaat uit een aantal factoren, zoals mobielvriendelijkheid, HTTPS, Mobile-Friendly, Safe Browsing en No Intrusive Interstitials. Google heeft recent daar drie nieuwe statistieken aan toegevoegd. Deze gaan over laadtijd, interactiviteit en visuele stabiliteit. Deze worden ook wel Core Web Vitals genoemd.

Core Web Vitals en Page Experience

Deze Core Web Vitals bevatten op de bezoeker gerichte statistieken en geven een pagina een bepaalde score op basis van de bovengenoemde kenmerken.

Largest Contentful Paint (LCP): deze statistiek gaat over de laadtijd. Voor een goede User Experience moet deze onder 2,5 seconden zijn nadat de pagina voor het eerst wordt ingeladen. Binnen Google PageSpeed Insights kun je zien wat deze score is.

First Input Delay (FID): deze metric meet de interactiviteit die er met een pagina is. Om een goede gebruikerservaring te hebben, moet deze score onder de 100 milliseconden zijn.

Cumulative Layout Shift (CLS): dit is een nieuwe statistiek. Het meet de visuele stabiliteit, wat inhoudt dat deze kijkt naar of de pagina stabiel is met het gebruik van bewegende afbeeldingen, inhoud en knoppen die verspringen etc. Om een goede ervaring te hebben, moet deze onder de 0,1 zijn.

Mobiel Vriendelijk: spreekt voor zich. Dit is al een tijdje het nieuwe standaard. Je kunt dit testen door de Mobile-Friendly test te doen van Google.

Safe Browsing: gaat over of dat een pagina geen schadelijke of misleidende informatie bevat. Je kunt dit checken door binnen Search Console naar het tabje “Beveiligingsproblemen” te gaan.

HTTPS: gaat over dat jouw website https://www. is. Indien dit niet is, kun je hier een SSL-certificaat op laten zetten. Dit gaat over de beveiliging van je website. Voor Google moet dit veilig zijn en het laat bezoekers zien dat je website betrouwbaar is.

No intrusive Interstitials: gaat over of de content op de pagina makkelijk toegankelijk is. Meer hierover kun je op het blog van Google vinden

Was het jou al opgevallen dat je binnen Search Console een extra tabje hebt gekregen genaamd Site Vitaliteit? Daar worden alle bovenstaande aspecten in behandeld. Het is helaas nog niet voor iedere site toegankelijk. Dit is tijdelijk op te lossen door PageSpeed Insights of Chrome Lighthouse te gebruiken.

Ik raak al mijn posities kwijt, wat nu?

Na een Google Core Update kan het soms zijn dat je bepaalde posities kwijtraakt. Toch valt dit niet direct aan zo’n update te verwijten. Om zeker te zijn van dat het niet aan jou ligt, heeft Google een checklist gemaakt. Hiermee kun je jouw pagina’s controleren op kwaliteit.

Ga er op tijd mee aan de slag!

Nu je weet wat deze update precies inhoudt, kun je ermee aan de slag om alle scores zo goed mogelijk te laten zijn. Google heeft echter wel aangegeven dat Content nog altijd King zal blijven. Dus heb je een slechte Page Experience, maar wel hele sterke content? Dan bestaat er een grote kans dat jouw pagina’s nog steeds zichtbaar zijn. Succes in ieder geval.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu