Gefeliciteerd met het lanceren van je nieuwe webshop! Hopelijk gaan de verkopen door het dak heen en kun je jouw vastgestelde doelen behalen. In dit artikel geef ik je 9 dingen die je gratis kunt doen om extra verkeer en verkopen te krijgen. Doe dat dan ook, want je kan er als webshop veel aan hebben. Het ontwikkelen van de shop was waarschijnlijk al veel werk, maar nu gaat het werk pas echt beginnen.
1. Maak regelmatig backups
Het ontwikkelen van de webshop is hoogstwaarschijnlijk veel werk geweest. Het zou dan ook zonde zijn om dit allemaal te verliezen, bijvoorbeeld door een hack, server crash of een klik op een verkeerde knop. Om dit probleem te tackelen, zijn er verschillende back-up plugins beschikbaar. Deze kun je binnen jouw CMS-systeem makkelijk toevoegen. Hierdoor kun je altijd van een bepaald moment een back-up terugzetten en voorkom je dat je helemaal opnieuw moet beginnen.
2. Maak een Productfeed
Een productfeed is een set van data die je naar een externe partij kan exporteren. Deze wordt in een XML bestand gedeeld en bevat allerlei informatie over een product. Per regel is er een product. In deze regel staat allerlei informatie over producten, zoals naam, foto, bijbehorende kenmerken en specificaties. Nu zul je vast denken wat kan ik ermee? Nou, via zo’n Product Feed kun je gemakkelijk producten aanbieden via Amazon, Google Shopping, Bol.com en vergelijkingssites. Op die manier kun je producten op meerdere “markten” aanbieden.
Ook misschien leuk om te weten: in Google Shopping kun je binnenkort gratis vertoond worden! In de link wordt verteld hoe je dat kunt realiseren.
3. Maak jouw shop bekend via Social Media
Dagelijks maken miljoenen Nederlanders gebruik van social media. Op Facebook zijn er bijvoorbeeld 7,1 miljoen dagelijkse gebruikers. Op die manier kun jij in contact komen met je doelgroep. Kijk naar waar jouw doelgroep op actief is. Zijn ze actief op Facebook, Instagram, LinkedIn en/of Pinterest? LinkedIn Het moet natuurlijk wel iets opleveren, want social media kost tijd. In bovenstaande link kun je gemakkelijk zien welke leeftijden op verschillende mediums actief zijn.
Een andere tip is om vrienden en familie te vragen of zij jouw pagina willen delen, hierdoor kun je meer vind ik leuks genereren en dat komt betrouwbaarder over!
4. Maak content
Ken je het gezegde: “Content is King?”.
Het is bijna onmogelijk om teveel content op je shop te hebben. Belangrijk is het om regelmatig content te plaatsen dat relevant en actueel is. Ga op onderzoek uit en kijk wat bijvoorbeeld hoog in zoekmachines ranken. Bekijk ook onderaan de eerste SERP welke zoekopdrachten gerelateerd zijn aan de zoekopdracht. Een andere manier om te zien welke content blijkbaar werkt, is door de concurrentie te onderzoeken. Wat voor content hebben zijn op hun website? Hier kun je vervolgens voor jezelf bepalen wat werkt en niet zal werken.
Een tip hierbij: denk altijd aan de bezoeker! Vervul hun zoekintentie.
5. Stel Google Analytics in
Hoogstwaarschijnlijk zal deze tool bij de meeste opgeleverde webshops al bevatten. Met Google Analytics kan alle website statistieken nauwlettend in de gaten houden. Voor E-commerce is er zelfs een aparte sectie, waar je alle omzet etc. kunt zien. Erg handig voor jou als webshop eigenaar! Standaard functionaliteiten zijn:
– Aantal bezoekers
– Pagina weergaves
– Gemiddelde tijd op pagina
– Waar bezoekers vandaan komen
– Etcetera
6. Stel Google Search Console in
Google Search Console is een handige tool om inzicht te krijgen in het organische verkeer dat op je website komt. Zo kun je zien via welke zoekwoorden bezoekers op je website terecht komen, welke links er naar jouw website verwijzen en mogelijke mobile-first problemen (dit gebeurd wanneer een website niet responsive is). Je ziet hierin eigenlijk hoe Google jouw website ziet en kan jou relevante informatie geven!
7. Zorg dat de SEO op orde is
Zoekmachines zijn een belangrijke bron voor verkeer. Je kunt als het ware “gratis” bezoekers naar je website halen. Om met SEO te beginnen is het raadzaam om met een goede Title Tag en META description te werken. In het voorbeeld hiernaast zie je dat de Title Tag precies goed is. Daarentegen zit er in de META-description wel wat verschil. Op welk resultaat zou jij eerder klikken wanneer je op zoek bent naar een Nike tas? Waarschijnlijk zou jij het eerste resultaat over slaan en alleen oog hebben voor de andere twee. Dat is al een begin, echter is SEO een heel groot grijs gebied voor sommige mensen. Er komt namelijk heel veel bij kijken. Hier vind je een aantal tips waar je direct aan kunt gaan werken.
8. Begin met het bouwen van een mailinglijst
“The money is on the list” is een bekend gezegde in de e-mailmarketing wereld. Met email marketing kun je heel gemakkelijk relaties opbouwen, ideeën promoten en producten aan mensen verkopen. Door hier in het begin al aan te werken, haal je het maximale hieruit. Belangrijk om hier aan de AVG-wet te voldoen met je aanmeldingsformulier.
Bedenk prikkels om mensen te overtuigen zichzelf aan te melden voor de lijst. Gebruik hier de principes van Cialdini voor. Kijk dan is bij het Wederkerigheidsprincipe.
9. Gebruik Cache
Snelheid is een belangrijke factor bij webshops. Het heeft invloed op de conversie. Daarom is het raadzaam cache op je shop te installeren. Hierdoor zorg je dat bepaalde pagina’s die al eens ingeladen zijn, niet meer opnieuw uit de database hoeven te worden gehaald. Dat levert in de meeste gevallen een tijdswinst op. Hier zijn verschillende plugins voor die dit voor je kunnen realiseren.
Succes!
Met alle bovenstaande tips kun jij meer uit je webshop halen. Ik hoop oprecht dat het een succes wordt! Ga ermee aan de slag en bouw aan een mooie shop. Wie weet word jij wel de nieuwe Jeff Bezos.